Astronomski magazin - H O M E

Mijat Mijatović
mijatm@ptt.yu
fullnep.jpg (2055 bytes)
Neptun

Tim astronoma predvođen Metjuom Holmanom (Harvard-Smitsonov centar za astrofiziku, SAD) i Dž.Dž. Kavelarsom (Nacionalni istraživački savetKanade) otkrio je tri nova Neptunova satelita. Pre ovog otkrića bilo je poznato osam pratilaca ovog planetskog džina. Interesantno je da se u istraživačkom timu nalazio i čovek našeg prezimena Den Milisavljević student univerziteta u Kanadi (Mek Master univerzitet, Hemilton).

Nova tri meseca su prvootkriveni sateliti posle prolaska "Vojadžera 2" pored Neptuna 1989. godine kada su otkriveni sateliti: Protea, Larisa, Despina, Talasa i Najada. Do sada su teleskopom otkrivena samo dva satelita i to Triton koga je 1846. godine otkrio engleski astronom Vilijam Lasel i drugi satelit Nereidu koji je otkrio holandsko američki astronom Džerard Kajper 1949. godine.

Otkriće novih satelita je bio veliki izazov jer su imali 25. prividnu zvezdanu veličinu. Za ovo otkriće korištena su dva teleskopa: Blanko teleskop Inter-američke opservatorije na Sero Tolou (Čile) sa ogledalom od 4 metra i Kanadsko-francusko-havajski teleskop na Havajima sa prečnikom ogledala od 3,6 metara. Prečnici tri nova Neptunova satelita koji su otkriveni procenjuju se na 30-40 kilometara.

(maj 2003.)