Mars

mars
„Đavoli” s Marsa

19.5.2004.

Ako ljudi jednog dana kroče na Mars, moglo bi im se dogoditi da ih zahvate ili čak „ponesu” električna mini-tornada, tvrde stručnjaci američke agencije za kosmička istraživanja NASA. Naučnici su, naime, primetili električna strujanja i vrtloge prašine na Marsu, i veruju da to može da generiše elektricitet do te mere da načini tornada slična onima na Zemlji, ali svakako manje snage.

„Elektricitet i električno pražnjenje, koje se na Zemlji može gledati golim okom za vreme oluja, moguće je videti i na Marsu, kroz kretanje prašine”, tvrdi Vilijam Ferel iz Centra za kosmičke letove Godard, koji je u sastavu NASA. Ferel kaže i da na Marsu postoje „đavoli”, slični onima na Zemlji. Podsetimo, „đavolom” se naziva svaki tornado, brzine od najmanje 30 kilometara na čas, sa pijavicom toplog vazdušnog vrtloga koji „usisava” i ruši sve na putu, stvarajući polja statičkog elektriciteta. Na Marsu su, takođe, mogući „đavoli”, s tim da se brzina njihovog kretanja procenjuje do najviše nekoliko kilometara na čas.

Američki naučnici procenjuju da se na Marsu mogu dogoditi olujna kretanja prašine koja bi zahvatila čitave regione, čak i celu planetu, a koja bi trajala i mesecima. „To bi stvorilo ozbiljne probleme posetiocima Marsa”, kaže Ferel, upoređujući takva moguća stanja na „crvenoj planeti” sa situacijom u kakvoj se nađu ljudi, na primer u Iraku, ako peščana oluja traje danima. Čak i astronautima, pripremljenim za razne situacije, život bi mogao postati neugodan ako na njih duže deluje oluja.

Inače, mini-tornada, kakva bi mogla da budu na Marsu, sposobna su da stvore električno polje jačine 4.000 volti po prenosnom metru. To nije dovoljno ni da se pokrene toster na Zemlji, kažu naučnici, ali i upozoravaju da bi na Marsu mogao nastati „elektrostatički klinč” koji bi izazvao komplikacije i opasne situacije za kosmonautsku aparaturu, pogotovo za ljude u kosmičkim odelima. Uz to, navode američki naučnici, nikome na Zemlji nije poznato da li je prašina na Marsu opasna za ljude i tek predstoje istraživanja u tom domenu, pa se tako planira da 2007. roboti izanaliziraju prašinu sa Marsa i njeno moguće delovanje na Zemljane.

(http://www.dnevnik.co.yu/)