Astronautika

planete
Jupiter dobio treću veliku pjegu

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Snimak triju Jupiterovih crvenih pjega

Najveći planet u Sunčevom sustavu – Jupiter, unazad nekoliko godina prolazi kroz razdoblje velikih klimatskih promjena koje uzrokuje snažna zračna strujanja u atmosferi koja izazivaju neobične pojave – pojavu bijelih i crvenih pjega. Na snimcima učinjenim 09. i 10. maja pomoću svemirskog teleskopa Hubble i zemaljskih teleskopa Keck I i II uočena je treća velika crvena pjega na Jupiteru. Nalazi se u blizini dvije postojeće pjege, a astronomima sada predstoje intenzivni tjedni i mjeseci istraživanja ovih pojava. Smatra se kako su one rezultat klimatskih promjena koje je 2004. nagovijestio profesor Phil Marcus sa Berkly sveučilišta u Kaliforniji. Veliki planet se zagrijava za nekoliko stupnjeva Celzijevih u ekvatorijalnim područjima a hladi u polarnim područjima što izaziva vidljive promjene u atmosferi. Posebno će biti zanimljivo pratiti što će se dogoditi s postojećim pjegama kada se susretnu jedna s drugom, tijekom jula i avgusta, ukoliko se nastave kretati istim smjerom kako dosad, izjavio je Marcus.

Poznata velika Jupiterova crvena pjega stara je najmanje tristotinjak godina. Prije nekoliko godina otkrivena je druga, nešto manja crvena pjega (zanimljivo, njeno je postojanje najprije uočio Bosanski astronom Behaudin Karić no o tome nije tada izvjestio ni medije ni astronomsku zajednicu pa je otkriće pripisano dvama američkim astronomima!).
Ove se pojave na Jupiteru mogu vidjeti i sa manjim astronomskim instrumentima.

(28.05.2008.)