AM Home

Izvestaji
Skok: Dojransko jezero ? Debelo brdo ? Korcula ? Planina Vlasic

Dojransko jezero

Za perseide smo bili una Dojranskom jezeru. 10 na 11 08 smo izashli na ternen i videli desetak perseida i jedan bolid (nije perseid) duzhine "cirka" 30 stepeni sjajnost "cirka" -8 na istochnom nebu ispod Pegaza. Poceo je sa crvenkastom bojom da bi se na kraju raspao iskreci u zelenozhutoj boji. Zbog loshe prozirnosti neba, pojave meseca i izmaglice u atmosveri oko 3 sata ujutro smo napushtili posmatranje. Napravili smo samo tri slike pa videcemo shta ce ispasti od njih. Sutradan na dan maximuma perseida KISHA (ONA PRAVA ne meteorska). Dzhaba smo sedeli na terasi do 3 ujutro i radovali se svakoj zvezdi i Mesecu u nadi da ce se razvedri ali uzalud. Razocharani smo zaspali na terasi. Zdravlje bozhe za leonide bice bolje (pomoz bog).

Pozdrav iz Skoplja od Radana, [radanm51@yahoo.com]
i Skposkog astronomskog drustva.

Debelo brdo

1. izvestaj

Astronomska grupa Drustva istrazivaca "Vladimir Mandic - Manda" je okoncala drugi letnji kamp. Kamp je bio na Debelom Brdu od 8. do 15. avgusta. Ucestvovalo je 39 posmatraca, od toga 35 clanova Astronomske grupe i 4 gosta - clana AD "Saiph" iz Beograda. Zajedno sa nama je bila i ekipa Petnicke meteorske grupe koja je brojala 8 posmatraca. Nazalost vreme nije bas posluzilo, ali ono sto je bilo vedro je maksimalno iskorisceno, a dobijeni podaci se obradjuju i bice poslati u IMO. Veliki broj astronoma na jednom mestu (47) je iskoriscen i za medjusobno upoznavanje, razmenu iskustava u vezi meteora, kao i dogovora oko daljih aktivnosti. Ispucano je nekoliko filmova na astrofotografiju meteora, a njihovo razvijanje je u toku.

Vise o ovom kampu pogledajte na http://www.astrova.cjb.net

Nikola Bozic
bozicn@gmail.com

rukovodilac
Astronomske grupe

2. izvestaj

Stigosmo i na poslednje odrediste.

Dobra, stara Petnica. Vesna i ja, sedimo i evo, cukamo mailove. Za sada nemam puno vremena, moram da prepravljam interferometar pred vecernje tj. nocasnje snimanje tako da mi vreme otkucava.

Protekle tri noci smo proveli na Debelom brdu, na Perseidima, i bilo je vedro samo jedne noci, kad smo i spavali pod vedrim nebom u vrecama. Ostalo je bilo zezanjcija u domu, uz kisu i maglu napolju. Uistinu govoreci, napolju je bilo ledeno, ali u domu super...

Pozdrav

Katarina Miljkovic
mkaja@ptt.yu

Korcula

B. Stromar [22 Kb]

Astronomska udruga iz Korcule, tocnije Robert Fabris, me pozvala u posjet ovo ljeto. Takvom pozivu nisam mogao odoljeti.

Krenuo sam u subotu, 11.8. iz Splita sa trajektom koji je trebao krenuti u 15h. Zajedno samnom su putovale dvije frendice iz Zagreba, Maja i Irena, koje su isle u Zrnovo, mjesto blizu same Korcule. U Splitu se cijeli dan osjecao dim u zraku jer je u okolici sve gorilo, a kasnije smo skuzili i da nam je odjeca puna pepela. Trajekt je krenuo sa zakasnjenjem, trebalo je pricekati sve putnike da se ukrcaju. To sam vrijeme iskoristio za slikanje par panoramskih fotki Splitske obale sa svojim novim aparatom idijotom za jednokratnu upotrebu. Naime, isti dan prije polaska je moj aparat idijot (obicni) otkazao poslusnost.

Enivej, trajekt je stao u Hvaru i tamo takodjer cekao neko vrijeme, a u Velu Luku smo stigli u 19h. Naravno, zadnji bus za Korculu je bio otisao prije pola sata, pa su cure nesto kemijale sa mobitelima i na kraju su neki njihovi dosli po nas. Mene su ostavili kod autobusne stanice u Korculi, pa sam nazvao Roberta koji je odmah dosao po mene i odveo me u svoju kucu. Stanuje u samom centru Korcule, odmah ispred glavnog ulaza u stari dio grada. Upoznao me sa zenom i, hm, "klincima", Suncicom (koja ce sad u treci gimnazije ako se ne varam) i Toncijem (buducim studentom) s kojim sam dijelio sobu. Ima i jos jednog sina, ali on nije bio prisutan u Korculi.

Navecer smo se nasli sa ostalim clanovima njihovog drustva na terasi hotela Korcula u starom dijelu grada. Konacno sam upoznao Ivana Sardelica kojem sam bio gost (telefonski) na Radio Korculi, a bila je i njegova zena, Sani, koju sam upoznao jos prije u Zagrebu. S njima je bio i Mladen Favro, ATMovac (ima dobsona) i astro strucnjak (tj. "strucni voditelj") udruge. Kasnije nam se pridruzio i Ante Radonic.

Odlucili smo da cemo perzeide promatrati sa Fortece, stare kule na vrhu brda iznad Korcule. Sardelic nas je u dvije ture odfurao do gore.

Odvojak koji vodi do Fortece je makadam, pa me podsjetilo na mini put do Japetica:) Forteca je totalno luda, kuletina na vrhu brda, samo sto su joj na vrh nasadili VIP i Cronet antene koje tamo nikako ne pasu, ali eto. Popeli smo se prastarim kamenim stepenicama do vrha i poceli promatanje. Sa sobom smo imali nekoliko dalekozora, ruske Zenite 7x50 i 12x40, a ja sam uzeo svoj Tasco 8x56. Vrijeme nam nije bilo previse naklonjeno jer su posvuda bili oblaci, a VIP antene su zavijale na vjetru, pomalo sablasno, ali full atmosfericno. Promatrajuci ciste dijelove neba, vidjeli smo puno manje meteora nego sto smo ocekivali. U nekih sat i pol observinga smo vidjeli sveukupno mozda desetak meteora, ukljucujuci i sporadicne. Ja sam vidio cini mi se samo dva. Drustvo se nakon toga razislo, a Robert i ja smo jos malo promatrali sa terase na njegovoj kuci. Mislim da sam bio vidio jos jedan meteor, ali to je bilo sve pa smo ubrzo odustali od daljnjeg promatranja.

Ujutro nakon sto sam se probudio sam napravio djir po starom dijelu grada i ispucao par fotki. Korcula je super, jako mi se svidjela i zao mi je sto nisam imao vremena za vise proucavanja. Vidio sam gdje je kuca Marka Pola, a nisam mogao izdrzati da ne sjednem i popijem cugu kod stepenica (ne onih glavnih) koje vode do starog dijela i zidina. Tesko mi je za opisati, to se treba vidjeti.

Nakon toga sam sa Robertom otisao do zgrade Radio Korcule gdje je bio Ivan koji mi je rekao da ako ce biti mjesta izmedju intervjua Pipsa (tu vecer su imali koncert) i Lidije Bajuk, da ce me pozvati :) Dok smo Robert i ja trazili info na internetu ko je sta vidio od perzeida proslu noc (kod Roberta, ne na radiju) je nazvao Ivan, pa sam se odsetao do radija i napravili smo kratku prezentaciju za perzeide i pozvali slusatelje da ih navecer promatraju.

Kasnije popodne su me Robert i njegova obitelj odveli barkom do otoka kojem sam opet zaboravio ime (mislim da je Vrnik), a lokalni ga zovu Skoj. Tamo imaju kucu, a Robert i zena su nasljedili stare kamenolome. To trebate vidjet, totalno su zakon. Suncica me odvela u "obilazak" i sve mi se cini da se malo izivljavala na meni kao "gradskom stakoru" jer smo se pentrali i spustali po ludim mjestima :) Zapljenila je Robertu bijeli sesir kojeg je kupio specijalno za Veliku Gospu, pa je izgledala ko verzija Indiana Jonesa:) Inace, ti kamenolomi su skroz drugaciji od onih koje imate priliku vidjet, na Sljemenu recimo, ili onaj na Japeticu. Prolazi do kamenoloma vode kroz naslagano kamenje koje im nije bilo dovoljno dobro pa su ga pobacali okolo kao smece, a onda se dodje do stijena koje su skroz okomite, totalno ravne i glatke i full bijele. Pentrali smo se do vrha nekih od njih, pa onda skroz do dna, pa onda okolo i svugdje, a Suncica me svako malo morala cekati da ju stignem :) Fotke nazalost nemam jer je u medjuvremenu i moj jednokratni idiot riknuo.

Kasnije je Tonci uzeo pentu u ruke:) pa smo isli na veliku pjescanu plazu, Bilin zal, a pridruzili su nam se jos dvoje, zagrepcani Tajana i njen decko (zaboravio sam kako se zove, izgleda da sam skroz posenilio, ali se ja to tjesim da lose pamtim imena ;) ). Pokusli smo igrati picigin, samo sto je previse puhalo pa nam je nosilo lopticu svuda okolo. Umjesto picigina smo se Suncica i ja odlucili skakati i ubijati na valovima. Na povratku za Skoj smo stali u Lumbardi popit picence. Nakon "rucka" (oko 18h) me je Robert odveo da vidim kucu koja se iznajmljuje studentima, a moze posluziti i kao sjediste za nekakav astro kamp. Ubrzo je zaslo Sunce (sa ludim crvenim bojama na oblacima) pa smo se vratili u Korculu. Nisam se sjetio pogledati green flash, ali ne bi ni mogao jer se nije vidjela pucina na zapadu.

Prije observinga je bio dogovor opet na terasi hotela Korcula oko 23h. Imali smo priliku cuti Lidiju Bajuk uzivo koja je bila gosca Ivana Sardelica (on inace svira navecer tamo na terasi), pa je okupljenoj skvadri odsvirala tri pjesme. Nakon toga smo odlucili otici kod Ivana promatrati perzeide i deep sky uz pomoc 8" Konus newtoniana iz dvorista njegove kuce u Zrnovu. Ivan nas je odveo autom u dvije ture, a cijeli tim promatraca se, osim mene, sastojao od domacina Ivana, Sani i njihovog sina koji je uz zanovijetanje morao otici na spavanje (ima 9 godina ako se ne varam? ili 7?), Suncice, Roberta i Mladena. Nebo je bilo genijalno, full tamno i bistro. Steta sto nam je smetala zarulja sa ceste i jednog dvorista, pa se nismo mogli skroz naviknuti na potpuni mrak. Tako je to kod njih, njima je light pollution dvije zarulje, a nama sa Japetica tri grada :)

8" newton se pokazao kao odlican instrument, a u kombinaciji sa tamnim nebom je davao fantasticnu sliku svih deep sky objekata koje smo naciljali. Ja sam nabrzinu pronalazio Messiere koji su mi pali na pamet, pa smo tako vidjeli M27 koji je svima bio najbolji objekt, kuglaste skupove M 22, M 15, M 71, Ring nebulu (M 57) takodjer, M 11...

Skicnuli smo M 31 i M 33 kojima je malko smetao Mjesec, chekirali smo Albireo i double-double (falilo je vise povecanja, najveci okular daje 100x sto je malo premalo, iako se kuzilo izduzenje zvijezda), a bez problema se vidjela i Veil nebula oko zvijezde 52 Cygni.

Izmedju gledanja Messiera smo svako malo vikali kad bi ugledali koji perzeid. Stvarno ih je bilo puno, svako par minuta bi vidjeli jedan iako nismo bili koncentrirani samo na njih. Odlucili smo otici na neko tamnije mjesto promatrati meteore, pa smo ukrcali teleskop u gepek Ivanove Lade i uputili se do "starog vodotornja" (ako nisam nesto krivo zabrijao jer na tom mjestu nisam vidio bas neki toranj :) ). Suncica i ja smo navijali za Fortecu, ali je ostatak skvadre bio odusevljen deep sky objektima u Konusu i nije im se dalo tegliti cijeli scope na vrh kule. Ne bi se dalo ni meni, pa se nisam previse bunio :)

Na novom "observing place-u" sam vise vremena posvetio meteorima, sto ipak nije sprijecilo jednog fireballa da mi proleti iznad glave dok sam kroz okular skiljio u Mjesec. Bilo je super slusati uzvike kad bi se pojavio koji perzeid. U tome je prednjacila Suncica ("Ovaj je moj!!!"), a najsmjesniji su bili lazni perzeidi: cigaretidi, sismisoidi, avionidi i slicno :)

Oko tri sata ujutro smo prekinuli observing jer su sudionici vec bili pomalo umorni, a neki su trebali i na posao (Robert je rekao da ce doci pogledati perzeide samo na pola sata jer da ima vazne poslove za obavit, a bilo je vec proslo tri sata, a mi smo kod njega u kuci jos raspravljali o tome sto smo sve gledali :) ). Ja sam si uzeo stvari, Robert je posao na spavanje, a Suncica me otpratila na bus koji je u 4:10 kretao za Velu Luku. Bas mi je bilo zao sto sam morao otici, falio mi je jos barem jedan dan pa da mozemo prokomentirati observing na miru i da mogu napraviti jos koji djir po Korculi...

Dok se bus vozio po otoku, ja sam se zalijepio za prozor i u onih pola sata dok je jos bilo dovoljno tamno nebo prije svitanja sam pokusao vidjeti jos koji meteor. Smetao mi je light pollution iz busa, ali sam svejedno uspio vidjeti jos sedam meteora, od kojih jedan dosta sjajan, oko -2 ili -1 (moj!!! ;) ). U Veloj Luci sam sreo Sardelica koji je cekao trajekt za Split jer je trebao odvesti jednog malog psa novom vlasniku. Sav se zbunio kada me vidio (naime, trajekt je kretao sat vremena nakon katamarana na koji sam na isao) i cuo da je 5:15. nakon sto je zakljucio da mu doma krivo ide sat smo se pozdravili, ukrcao sam se na katamaran i za dva sata bio u Splitu. Truckanje busom do Zagreba necu uopce opisivati, nisam mogao spavati kako treba i bilo mi je shugavo vratiti se u Zagreb nakon super provoda u Korculi.

Sljedece godine - zna se: za perzeide obavezno gibam ponovo u Korculu, nadam se duze od ova dva dana. Svi ADIjevci su tamo dobrodosli, mozemo skemijati smjestaj, ali sto se mene tice ne mora ici nitko pa cu opet imati Korculu, njihovo nebo, dobre ljude i provod - samo za sebe :)

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

Planina Vlasic

13.08.2001 u 21:30 LT videla se ogromna naradzasta lopta koja je preletila horizont i tamo negdje "oko Marsa" (prema sazvjezdju Skorpije) raspala se na dva dijela. Usla je iz Bootes-a zatim podjelila na dva dijela oko Ophiuchus-a tj. oko 60 stepeni duzine. Bila je crvenkasto - zuckasta, cuo se i zvuk.