Meteo...

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Lyrid-radijant – Ishodište meteora iz porodice Lirida

Naš planet ovih dana prolazi kroz putanju nekadašnje komete Thatcher (C/1861 G1). Sitne čestice međuplanetarne materije preostale nakon raspada komete u sudaru sa Zemljinom atmosferom rezultiraju brojnim pojavama zvijezda padalica (meteora) na našem nebu. Radi se o meteorima koje nazivamo Liridi, a ime su dobili po tome što im je ishodište (radijant) u sazviježđu Lira. Maksimum aktivnosti predviđa se u noćima s ponedjeljka na utorak i utorka na srijedu. Prema dosadašnjim istraživanjima opažači mogu računati na pojavu 5-20 zvijezda padalica na sat, no ove bi godine taj broj mogao biti i nešto manji obzirom da sjajni Mjesec ometa opažanje i vidljivost zvijezda na nebu. Tijekom povijesti znali su se dogoditi i neočekivani maksimumi aktivnosti pri kojima je uočeno i devedesetak meteora na sat!

Meteori se mogu opažati golim okom bez ikakava optičkog pomagala. Potpuno je nevažno u kojem se smjeru gleda a najbolje je zauzeti sjedeću ili poluležeću poziciju na sigurnoj lokaciji gdje nam svijetlo umjetne rasvjete ne zasljepljuje oči, te se okrenuti u smjeru suprotnom Mjeseca. Meteori iz porodice Lyrida u Zemljinu atmosferu ulaze brzinama od 50-tak km/s i obično su bijele boje. Nebude li na nebu previše meteora nemojte ostati razočarani, prema priloženoj karti neba pokušajte se orijentirati i na istoku pronaći sjajnu zvijezu Vegu. U romanu a kasnije i u filmu "Contact" Carla Sagana Vega je predstavljena kao izvor radio valova vanzemaljske civilizacije. Udaljena je od nas 25 svjetlosnih godina a prije nepunih 14.000 godina nalazila se točno na mjestu gdje je danas zvijezda Sjevernjača! Naši su davni pretci upravo ovu zvijezdu imali kao noćni orijentir k sjeveru.

(21.04.2008.)

METEO.... - meteori, meteoroidi, meteoriti; meteorski potoci i rojevi, znaci, izučavanje zanimljivosti;