AM Home

Kometografija

komete

KOMETE U AM

55P/Tempel-Tuttle

Bilo je vece 19. decembra 1865. kada je u blizini zvezde b Malog Medveda nemacki astronom Tempel ugledao novo nebesko telo sa repom dugim oko 30" sto je otprilike ravno prividnom precniku Meseca. Pola meseca kasnije, 6. januara 1866. nezavisno od Tempela jos jedan astronom, H. P. Tatl, je video ovaj objekat. Bila je to kometa koja ce kasnije, po svojim pronalazacima, dobiti naziv 55P/Tempel-Tuttle.
Orbita komete Tempel-Tuttle. Orbita Zemlje je obojena u plavo.
Kometa je ponovo vidjena 9. februara 1866. i tada je na osnovu dovoljnog broja osmatranja utvrdjena njena orbita. Astronomi su izracunali da ona svoju putanju obidje za 33 godine.* Po tom racunu kometa se morala na nebu pojaviti 1899. i zatim 1932. Medjutim osmatraci iz nekog razloga nisu uspeli tada da je vide i zato se sa nestrpljenjem ocekivala 1965. Jer, preturajuci po starim zapisima, astronomi su zakljucili da je ova kmeta vidjena i ranije, 1366. i zatim 1699. a to se dobro uklapalo u racun po kome je period ovo komete 33 godine. Zaista, kometa se pojavila kako se i ocekivalo. Vidjena je 30. juna 1965. dok se lagano priblizavala nasoj planeti.

* Theodor von Oppolzer je 1867. nasao da je period ove  komete 33,17 godina.
Dalje je bilo vec lako, jer je putanja sada mogla sasvim precizno da se odredi. Ispalo je da se ova kometa 1366. nasla na svega 0,0229 a.j. od Zemlje i da je njen sjaj bio oko 3m. 1699. kometa je prosla na 0,0644 a.j. i imala je sjaj oko 4. magnitude. Njen rep je opazen samo 1866. Godine 1965. prosla je dosta daleko od Zemlje pa je i njena magntuda je iznosila svega 16m.
Orbite: Merkur, Venera, Zemlja, Mars. Crno je orbita komete Tempel-Tuttle

A sto godina ranije, 1867. italijanski astronom Skjapareli je uocio vezu izmedju ove komete i meteorskog pljuska Leonida. Primetio je da su Leonidi narocito bogati nakon prolaska komete Temple-Tuttle blizu nase planete.

Kometa se pojavila i 1998. kako se i ocekivalo. Ona je zaprvo zapazena jos godinu dana raniije kada je imala magnitudu od 22,5 m. Njen najblizi prolaz za vreme te posete je bio 28. februara 1998. Tom prilikom, kao i obicno, ostavila je za sobom dovoljno svojih krhotina i cestica za lep meteorski pljusak.

Nagib komete Tempel-Tuttle 162? 42'.

Orbite: Merkur, Venera. Zemlja, Mars. Narandzasta boja orbite komete pokazuje putanju iznad, a zuta ispod ekliptike.

Ona se krece retrogradno, tj. posmatrano odgore, sa severne strane ekliptike, kometa ide u pravcu kazaljke na satu (Zemlja i ostale planete se krecu u suprotnom smeru).

Parametri komete Tempel-Tuttle
Perihelno rastojanje 0,982 a.j.
Ekscentricitet orbite 0,904