AM Home

Kometografija

komete

KOMETE U AM

C/1999 H1K Lee
Poslastica za posmatrace zvezdanog neba !

Dragan
Miladinović
dragmila@Eunet.yu

Sredinom ovog meseca, australijski astronom amater Stiven Li, je na jednoj od zvezdanih zurki otkrio pojavu komete, koja je nazvana po njemu (Lee), a sluzbeni naziv komete je C/1999 H1. Kometa trenutno nije vidljiva sa severne polulopte, ali, priblizavajuci se Suncu, prelazi i na severnu poluloptu, te ce sredinom maja meseca postati za nas vidljiv vecernji objekat na juznom delu horizonta.

Prema efemeridama, i kalkulacijama astronoma, oko 7. maja iz nasih krajeva ova kometa ce se videti posle zalaska Sunca, nisko iznad juznog horizonta, u okolini zvezde Psi Velorum (sa ocekivanom magnitudom od 7.8) sto znaci da se dvogledom od 40-50 mm objektiva moze videti kao tackasti objekat.

Oko 12.maja, takodje ce se videti posle zalaska sunca, u pravcu jug-jugozapad, iznad juznog horizonta, izmedju zvezda Gama Pyxis i Theta Antlia, magnitude od oko 7.7, sa istim instrumentom, vidljivo kao tackasti objekat.

Lep vizuelni dozivljaj ova kometa obecava oko 21 Juna, kada ce se po zalasku Sunca naci izmedju Venere i Merkura, na zapadnom delu neba, a u blizini M44v - cuvenih "Jaslica", sa "lepom" magnitudom od 7.0 pa ce se veoma lepo videti u pomenutom instrumentu.

Tog dana je i najbliza Suncu (perihel), te nije iskljuceno da joj se pojavi i rep, koga za sada jos uvek nema.

Svim citaocima AM zelim "Vedro nebo"!
U Novom Sadu, 29.4.1999.