Komete

ZELENA KOMETA I PLAVE ZVIJEZDE
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Kanfanar

Kometa Machholz nalazi se već nekoliko mjeseci na našem nebu, a posljednje je vrijeme vidljiva i golim okom, bez uporabe optičkih pomagala, već od 18:30 sati najprije na jugoistočnom dijelu neba. Tijekom noći kometa se penje visoko na nebu prema jugu, a zatim, pred jutro, zalazi za zapadni horizont. Kometu je najbolje promatrati dalekozorom, npr karakteristika 7x50 ili 10x50.

Astronomi sa nestrpljenjem očekuju noćašnji prividni prolazak komete kroz jedan od najpoznatijih zvjezdanih skupova - M45, Plejade.

Položaj kometa C/2004 Q2 Machholz na dan 7.1.2005.

Naši stariji tom su zvjezdanom skupu nadjenuli ime «Vlašići», «Vlahi», pa se tako spominje kako su kosci nekada morali biti na ledini prije nego što «Vlašići» izađu iznad horizonta, a tada se je počelo daniti!

Već se i u dalekozoru s lakoćom može zamijetiti plavičasta maglica koja okružuje mnogobrojne zvijezde u Plejadama, s druge strane kometa Machholz u vidljivom dijelu spektra sjaji u zelenkastoj boji.

Plejade su tek rođene zvijezde, nastale prije nepunih 100-tinjak milijuna godina (otprilike kada i dinosaurusi na zemlji!) i nalaze se 400 svjetlosnih godina daleko od nas, plavičasta boja koja okružuje zvijezde potiče i od refleksije svijetla ovih zvijezda od međuzvjezdanog plina i prašine koji je preostao nakon njihova nastanka, s druge strane prašina i plin koji okružuju jezgro komete (koma) sadržavaju diatomski ugljik (C2) i spojeve ugljika i dušika poput otrovnog cijanida (CN), oba ova plina pri iluminaciji sunčeve svijetlosti svijetle u zelenom dijelu spektra.

Nemojte propustiti vidjeti plave zvijezde i zelenu kometu, jer uskoro će Mjesec svojom svjetlošću ponovo «smetati» pri promatranju komete.

(07.01.2005.)