Komete

KOMETA MACHHOLZ KRAJ SJEVERNJAČE

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Kanfanar

Najzanimljiviju kometu ovog stoljeća, C/2004 Q2 Machholz (lanjska Božićna kometa), već neko vrijeme nije moguće vidjeti golim okom, međutim, kometa se i dalje nalazi na našem nebu. Njezin je sjaj opao u odnosu na prethodne mjesece zbog toga što se kometa brzo udaljava od nas i od Sunca.

Veća karta 62 Kb

Kometa se ovih dana nalazi (prividno) blizu zvijezde Sjevernjače, te ju je veoma lako pronaći i u najmanjem dalekozoru karakteristika 8x42, 7x50 i sličnim. Stoga, ukoliko ste ranije propustili priliku da pogledate ovu kometu, učinite to sada uz pomoć dalekozora, ono što možete očekivati u vidnom polju je zamućena svjetlosna mrlja sa kraćim repom dužine otprilike skoro polovice vidnog polja dalekozora.

Foto: Dr Anđelko Gljivar D.Stubica - Veća 75 kb

Toplinom Sunca uzrokovani procesi na jezgri komete njezinim udaljavanjem od Sunca pomalo jenjavaju, rep komete postaje rijeđi, kraći a samim time i slabije uočljiv, sve dok se jezgra komete na dovoljnoj udaljenosti od Sunca potpuno ne smiri i prestanu geološke aktivnosti izbacivanja kometne materije, a odsjaj Sunčeve svijetlosti od jezgre komete postane tako slab da ga više ni teleskopi nemogu registrirati.

(15.02.2005.)