Komete

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Rob Cardinal pokazuje na monitoru položaj novootkrivene komete koje je dobila njegovo ime

Kanadski astronom Rob Cardinal nemalo se iznenadio kada je umjesto potrage za poznatim asteroidom – pronašao dosad nepoznati komet!

Na snimkama učinjenim prvog listopada Baker-Nunn teleskopom Sveučilišta u Calgaryu Cardinal je zapazio objekat koji se pomicao na nebu. Provjerom u bazi podataka nije naišao na nikakav poznati objekat. Tjedan dana kasnije nanovo je snimao isto područje i ustanovio kako se objekat dodatno pomaknuo. Njegove karakteristike upućivale su na kometu. O svojem je otkriću tada obavijestio Minor Planet Centar na sveučilištu Harvard. Nakon što je još nekoliko astronoma iz SAD i Japana potvrdilo kako se radi o objektu koji dosad nije zabilježen, Cardinalu je potvrđeno otkriće nove komete - C/2008 T2 Cardinal.

Iako se o ovom objektu zasad zna veoma malo, mjesto na kojem je pronađen (u blizini Sjevernog nebeskog pola) i karakteristike njegove putanje upućuju na veoma zanimljiv komet. Naime astronomi obično svoje potrage za asteroidima i kometama koncentriraju na usko područje oko ekliptike, zamišljene ravnine u kojoj se oko Sunca okreću planete i većina malih nebeskih tijela. Cardinalov komet nikako ne spada u ovu grupu. Nalazi se gotovo okomito na ravninu ekliptike. Mjerenja i izračuni putanje obavljati će se još narednih nekoliko dana ili tjedana, kako bi se ustvrdilo je li riječ o periodičnom kometu koji u pravilnim vremenskim razmacima navraća k Suncu, ili je pak riječ o "gostu" iz svemirskih dubina koji je slučajno "zalutao" te će mu ovaj prolazak pored zvijezde biti i posljednji.

Kometu je s sjeverne polutke Zemlje moguće vidjeti samo telskopima i to do lipnja naredne godine, Nakon toga moći će ju vidjeti i snimiti astronomi s južne polutke.

Zanimljivo je kako se radi o prvom otkriću komete s Rothney Astrophysical Observatory, sveučilišta Calgary, smještenog 35 km jugozapadno od grada Calgary. Astronomi ističu kako se povodom ovog otkrića treba odati priznanje lokalnoj zajednici koja je razumijela problematiku svjetlosnog zagađenja te tijekom noći gasi prekomjernu rasvjetu, a sama rasvjetna tijela ekološke su izvedbe čime se čuva noćni krajobraz i nesmetan pogled k zvijezdanom nebu.

(20.10.2008.)

Komete - verovanja o kometama, priroda kometa, kako da
pronadjete svoju kometu....

O kometama Kratak tekst o kometama uopšte.