Sateliti

NSPoint

galaksije

Sunce više nije najveći objekt u Sunčevom sustavu

komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Gledano strogo formalistički, naše Sunce odnedavno više nije najveći objekat u Sunčevom sustavu. Primat mu je oduzela kometa 17/P Holmes čije je promjer oblaka prašine i plinova oko jezgre komete nešto više od 1,4 milijuna km, nekoliko stotina tisuća kilometara više od promjera Sunca (1,39 milijuna km).

Levo je kometa Holmes, desno Sunce

Ova je mjerenja izvršio tim znanstvenika sa University of Hawaii, predvođenih astronomom Rachel Stevenson, koji je izjavio kako je od 09. novembra, Sunce drugi objekat po veličini u Sunčevom sustavu.

Naravno, svoju sadašnju veličinu kometa će izgubiti u nekoliko narednih tjedana. Impozantni prašinasto-plinovit oblak oko jezgre komete iznimno je rijedak, a njegova je masa zapravo zanemariva. Sunčevo svjetlo reflektira se od čestica prašine i čine kometu impozantnim nebeskim divom bez pokrića.

Kompozitni snimak komete Stevenson i ekipa načinili su koristeći se specijalnim Kanadsko-Francuskim teleskopom smještenim na planini Mauna Kea na Hawaiima koji omogućava veliko vidno polje. Svega nekoliko velikih teleskopa svijeta može u jednoj snimci obuhvatiti cijelu kometu.

Kometa je zadnjih dana ponešto izgubila na sjaju ali je i dalje dobro vidljiva golim okom na noćnom nebu u sazviježđu Perzeja. Dana 19. novembra prividno će prekriti sjajnu zvijezdu Mirfak u Perzeju.

(16.11.2007.)

komentar

21.11.2007.

Neuobicajeno je cuti tako nesto,kao to da je ta kometa veci objekat od naseg sunca u nasem suncevom sistemu.Da je ona usla u nasu vasionu,niko ne bi uspio da takve nenaucne izjave daje.Ta se kometa vidi sa zemlje negdje u nebeskoj sferi,ali je neozbiljno zamisljati je u nasoj vasioni(nas suncev sistem).Treba ,valjda voditi racuna i o udaljenostima na kojima se naki objekat nalazi.Mene ne iznenadjuje velicina komete vec nacin na koji se javnost obmanluje o toj pojavi.

milovic nikola

23.11.2007.

Ovaj kometa se nalazi izmedju orbita Marsa i Jupitera tako da je definitivno u nasem Suncevom sistemu da ne pominjem Vasionu.....
Mozda bi ipak bilo dobro rascistiti sa osnovnim pojmovima pre nego sto se napise nesto ovakvo.

Sale

01.12.2007.

neverovatno,pa jel tako nesto moguce,kometa da je veca od sunca?

Milos Vuckov