Komete

HABL SNIMIO KOMETU HOLMES

Vaši komentari

Kliknite na kometu

habl.jpg (92572 bytes)

Već dugo neka kometa nije privukla toliku pažnju i astronoma amatera i astronoma profesionalaca, kao kometa Holmes. Evo, konačno je i Habl okrenuo svoje ogledalo ka njoj i  snimio je.

Kometa Holmes je 23. oktobra napravila neočekivanu, glamuroznu predstavu kada je preko noći (štagod to u svemiru značilo) naglo povećala svoj sjaj do neslućenih granica. Od sitne tačkice vidljive samo velikim teleskopom zasijala je toliko snažno da se lepo videla i golim okom i čak i iz grada. To se retko dešava. Sada je razvila gas i prašinu oko sebe toliko daleko od svog malog jezgra da izgleda veća od Meseca ili Sunca. Prošle nedelje kometa je pustila i rep, da bi ga zatim neočekivano otpustila.

Zbog svega toga je i moćni Svemirski teleskop Habl nekoliko dana osmatrao ovu kometu da bi konačno 29. i 31. oktobra i zatim 4. novembra načinio nekoliko njenih portreta. Cilj snimanja je bio da se uoči kometin nukleus i raspored prašine oko njega. To se sve lepo zapaža i na ovoj Hablovoj slici gore. Mlazevi prašine isijavaju se sa dve strane komete stvarajući izgled bogate leptir-mašne (tako bar neki vide ovu fotografiju).

Posebno je važno što je Habl ranije, 15. jun 1999. godine već jednom snimao ovu kometu. Tada oko nje nije bilo prašine i Habl nije uspeo da otkrije njen nukleus. Astronomi inače procenjuju prečnik nukleusa ove komete na 3,4 kilometra.

Sada postoji plan da Habl kasnije još jednom snimi kometu Holmes kako bi se načinilo novo merenje njenog sjaja. Poređenjem snimaka i uočavanjem razlike na njima astronomi će moći da izračunaju koliko je kometa izgubila od svoje mase za vreme ove sadašnje provale njenog gasa i prašine.

Saša Zorkić