Asteroidi

4179 Toutatis

asteroidi
Blizak susret

4179 Toutatis

U sredu, 29. septembra 2004. kamena gromada će prozujati pored naše planete, ali na pristojnoj daljini od 1,5 miliona kilometara što je otprilike kao četiri razdaljine Meseca od Zemlje. (Kad se radi o bliskim prilazima tela pored Zemlje astronomi vole da rastojanja porede sa rastojanjem Meseca od Zemlje /384.000 km/ pa im to rastojanje dođe kao neka 'mala astronomska jedinica'). U katalogu asteroida ta gromada ima oznaku 4179 Toutatis. Ovo će biti najbliži prolaz tog asteroida još od 1353. godine, a tek 2562. on će nam prići bliže.

Na žalost teleskopdžija sa severne Zemljine polulopte Toutatis će projezditi sazvežđem Teleskopa koje se vide samo sa južne hemisfere. Oni koji, dakle, žive 'naglavačke' (na južnoj polulopti) moćiće da ulove ovaj asteroid teleskpima od najmanje četiri inča (10 cm). Tog dana asteroid će imati sjaj 8,9 magnitude. Narednih dana asteroid prlezi u sazvežđe Jarca (Capricornus) ali mu tada, pošto se udaljava od Zemlje, sjaj opada (10m).

Blizak prolaz Toutatisa će se dobro videti iz Australije i Novog Zelanda. Asteroid će proći na oko jedan stepen od zvezde Alfa Kentaura. Trebalo bi da se lako uoči jer će se prema okolnim zvezdama dobro uočavati njegovo brzo kretanje od 30˚na dan.

(septembar 2004.)