Asteroidi

mala tela
Sedna

Ljubiša Nikolić
ljubisan@beotel.yu

Dr Mike Brown, Profesor planetarne astronomije sa Kalifornijskog univerziteta za tehnologiju u Pasadeni, uočio je 14. novembra 2003. godine, sa svojim saradnicima u opservatoriji Palomar, slabo crvenkasto svetlo na vrlo velikoj udaljenosti od Sunca, u Kajperovom pojasu.

Sedna, umetnička vizija

Ovaj novi objekat, skoro iste veličine kao Puton i udaljen 13 milijardi kilometara od Sunca, privremeno je nazvan SEDNA, po Eskimskoj boginji Arktičkog mora - Sedna (2003 VB19 je astronomska oznaka). Objekat ima prečnik približno 1,700 km što ga čini najvećim u Sunčevom sistemu, pronađenim od kako je Klajd Tombo otkrio Pluton.

Sedna je otkrivena u Kajperovom pojasu i putuje po vrlo eliptičnoj opbiti oko Sunca kojoj treba 10 500 godina da obiđe pun krug oko Sunca. Ovo je prvootkriveni objekat Gemini opservatorije na Havajima koji je kasnije potvrđen sa dva svemirska teleskopa: Habl i Spicer. Ovaj objekat - misteriozna planeta tri puta je dalja od Zemlje nego što je Pluton.

To bi bilo prvo otkrice - potvrda dugo najavljivane hipoteze o postojanju "neke vrste oblaka" iza Neptuna, sastavljenog od zaleđenih stena, od kojih se verovatno formiraju komete, a kojih je blizu 400 već zabelezeno. Druga zanimljivost o Sedni je njena veličina i crvena boja. Posle Marsa, ovo je po boji najcrvenije telo Sunčevog sistema.

Dr Brown, zajedno sa Dr Chad Trujillo sa Gemini opservatorije na Havajima, i David Rabinoviwitz sa Yale univerziteta, koristili su 48-inča "Samuel Oschin" teleskop na Calthech-u Palomar opservatoriji blizu San Dijega. Danima su i ostali teleskopi u Čileu, Španiji, Arizoni i Havajima posmatrali novootkriveni objekat.

Zbog svoje vrlo izdužene eliptične putanje, Sedna se približava Suncu, na kratko, svakih 10.500 godina, što praktično znači da mu se primakla poslednji put kada je Zemlja bila pri kraju zadnjeg ledenog doba. I sledeći put, kada bude ponovo u blizini Sunca, naš svet će verovatno drugačije izgledati. Kada stigne u afel Sedna je od Sunca udaljena 130 milijardi kilometara, što je oko 900 puta više od udaljenosti Zemlje od Sunca. Zbog velike udaljenosti, na Sedni temperatura nikad ne prelazi - 240°C.

Astronomi, dalje, raspolažu indirektnim dokazima da Sedna ima mesec u svojoj orbiti, i nadaju se da će ubuduće moći da provere ovu mogućnost pomoću Hablovog teleskopa. Za sada se vrši proučavanje površine uz pomoć najmoćnijeg zemaljskog infra crvenog teleskopa prečnika 8 metara, koji se zove "Frederick C" - Gillett Gemini teleskop na Manua Kea na Havajima.

Sedna je vrlo interesantan objekat za dalja izučavanja. Vreme radi za astronome, pošto će Sedna biti sve bliža i sjajnija u naredne 72 godine.

Za više informacuja posetite sajt: http://www.spitzer.caltech.edu/Media/releases/ssc2004-05