Astroidi

NSPoint

mala tela
Okamoto, jošjedan član solarne porodice!

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

12.11.2006

Asteroid 243 Ida i Dactyl su prvi dvojni sistem asteroida koji je viđen iz blizine. Dactyl se nalazi na oko 108 km od Ide i ima prečnik oko 1,4 km. Snimila ih je svemirska letilica "Galileo" 28. avgusta 1993. godine.

Pre samo deset dana objavljena je sada već više i ne toliko spektakularna vest: otkriven je (još jedan) asteroid oko koga se okreće mali satelit (engl. moonlet). Ova binarna mala planeta nosi oznaku 6244 Okamoto i nalazi se u Glavnom asteroidnom pojasu na oko 2,16 A. J. od Sunca, a sa periodom obrtanja od 3,1735 godina. Ovo je zvanično već 105 takav slučaj među asteroidima.

Ovaj asteroid 13,6 magnitude prvobitno je uočen još 1933. godine, ali nije bio precizno identifikovan. Kasnije je još nekoliko puta bio analiziran, ali se zbog svoji malih dimenzija lako gubio astronomima, te danas nosi i nekoliko kataloških oznaka, kao 1990 QF, 1952 SG1 i 1987 SL25. Ime mu je 20. avgusta 1990. godine knačno dao japanski astronom Tsutomi Seki u čast svog učitelja iz osnovne škole Hiroshi Okamota, koji mu je usadio ljubav prema zvezdama. 6244 Okamoto ima prečnik od oko 7 km, a njegov satelit S/2006 (6244) 1, koji se nalazi na samo 15 km od njega, oko 1,7 km.

Konačno je 3. oktobra ove godine objavljeno da su na osnovu svetlosne krive i NEO fotometriskog programa češke Ondřejov Observatory astronomi D. Higgins, P. Pravec i P. Kusnirak konačno otkrili i potvrdili postojanje malog satelita oko ove male planete.

Više o elementima orbite i ostalim podacima vezanim za ovaj asteroid imate na sajtu koji je sastavio Robert Johnston http://www.johnstonsarchive.net/astro/astmoons/am-06244.html.

Za one koje baš interesuju dvojni, trojni pa čak i četvorostruki asteroidi, veoma toplo preporučujem fenomenalni sajt našeg prijatelja iz Poljske, iz Olkusza (50°17' N 19°35' E), profesora astronomije Andrzeja Karońa, http://moonlets.republika.pl. Tu ima i brojnih animacija, slika a i sve je i na engleskom! Tu ćete pronaći da se trenutno okolo 105 asteroida okreće ni manje ni više nego 109 malih satelita! Čudesno.

On takođe ima i jako dobar i uvek uredno ažuriran sajt o Sunčevom sistemu, koji takođe preporučujem svim ljubiteljima astronomije, planeta i njihovih prirodnih satelita, jer ima fenomenalne tabele i preglede http://republika.pl/ksiezyce/table_en.htm. Srećno!

(12.11.2006.)