243 Ida

Ida je nimfa koja je odnegovala Zevsa dok je on bio dete. Ida je i planina na Kritu u cijoj jednoj pecini je rastao Zevs.

aidamala1x1.jpg (3837 bytes)

Ida i Ceres

Ida je asteroid iz familije Koronis, nepravilnog je, duguljastog oblika, velicine 58 x 23 kilometara.

Ida je drugi od tri asteroida osmatranih i snimljenih iz blizine. Svemirska sonda

Putanje: Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Ida, Jupiter. V = Vrenal equinox

Galileo, na putu za Jupiter, prosla je blizu Ide i snimila je ovu malu planetu 28. avgusta 1993. Tada je otkriveno da Ida ima pratioca koji je dobio ime Dactyl.

Proucavanjem putanje Diktila astronomi su izracunali da se gustina Ide krece izmedju 2,2 i 2,9 g/cm3. U pocetku se smatralo da Ida pripada S tipu te da je to nikl-gvozdeni asteroid sa primesama silikata. Medjutim gustina od 2,9 je isuvise mala za takav sastav i Ida po sastavu vise lici na neki hondritni meteorit.

S druge strane Galileo je prolazeci pored Ide izmerio promenu solarnog magnetnog polja, sto opet sugerise postojanje nekog magnetskog materijala u sastavu ovog asteroida.

Povrsina Ide je izrovarena kraterima.

Daktili su demoni metalurgije. Ziveli su na planini Ida gde su jedno vreme cuvli malog Zevsa. A postoji i prica po kojoj su Daktili deca Zevsa i nimfe Ide.

Dactyl    Idin mesec je prvi prirodni satelit koji je otkriven oko nekog asteroida. Njegov prvi, sluzbeni naziv bio je "1993 (243) 1" da bi septembra 1994. dobio ime Dactyl.

adaktil1x1.jpg (1618 bytes)

Daktil je mali satelit (na gornjoj slici to je svetla pega, desno), prosaran kraterima, velicine je 1,6 puta 1,2 km. Od Ide je udaljen oko 90 kilometara. Od Ide se razlikuje po gradji sto navodi na zakljucak da je ovaj binarni sistem nastao raspadom nekog veceg tela od kojeg je formirana i citava familija Koronis. (jun 1999)

Naziv

Latituda

Longituda

Precnik

Objasnjenje

Palisa Regio 23.0S    34.0E 23.0 km Astronom, otkrio Idu
  Pola Regio 11.0S  184.0E    8.0 km Pula, odakle je Paliza opservirao
  Vienna Regio  8.0N      2.0E 13.0 km Odatle je Paliza pronasao Idu

Up
  Ida
Dimenzije 58x23 km
Velika poluosa 2,861 a.j.
Ekscenticitet orbite 0,045