Asteroidi

UZBUNA NA NEBU

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Jučer u ranim jutarnjim satima omanji asteroid za svega nekoliko desetina kilometara prozujao iznad Zemljine atmosfere. Iako prave opasnosti za Zemlju zapravo i nije bilo, mnogobrojni mediji diljem svijeta preuveličali su ovaj događaj do razine neprepoznatiljivosti i poluinformacija.

Putanja asteroida 2008 TC 3 na granici gornjih slojeva Zemljine atmosfere

No što se to zapravo događalo jučer i prekjučer u Zemljinoj okolici?!

Tijekom nedjeljnog popodneva s Mt Lemmon zvjezdarnice smještene u Arizoni nedaleko grada Tucsona uočeno je malo nebesko tijelo promjera svega nekoliko metara na putanji koja ga dovodi veoma blizu kolizionom kursu s našim planetom. Uslijedila su dopunska snimanja kako bi se odredila točna putanja asteroida koji je dobio privremenu oznaku 2008 TC 3.

Proračuni putanje pokazali su kako je izgledno da to nebesko tijelu pod veoma malim kutom uđe u Zemljinu atmosferu negdje iznad Sudana u 04:46 sati po našem vremenu. Vjerojatnost za bliski susret asteroida i viših slojeva Zemljine atmosfere iznosila je između 99.8 i 100%, a proračun je obavio Andrea Milani s sveučilišta u Pisi. Astronomi diljem svijeta bili su na nogama, no ne zbog neposredne opasnosti već zbog grozničave potrage za astronomom koji bi snimio eventualni svjetlosni bljesak i raspad asteroida u atmosferi.

Prema svim pristiglim izvještajima u trenutku zaključenja ovog teksta ne postoji niti jedna snimka ovog događanja. Jedino je posada KLM-ova zrakoplova, udaljena preko 1000 km od predviđenog mjesta ulaska asteroida u atmosferu, nekoliko trenutaka prije proračunskih vrijednosti zapazila kratki svjetlosni bljesak visoko na nebu. Po svemu sudeći radilo se o asteroidu 2008 TC 3 koji je pod veoma blagim kutom ušao u atmosferu, zbog trenja i ionizacije zraka zabljesnuo, te bio izbačen izvan atmosfere, baš poput kamenčića koje pod malim kutem bacimo u vodu nakon čega se on odbije od nje.

Čak i da je putanja bila drugačija i da je dospio na Zemlju realne opasnosti ne bi bilo, osim spektakla prave vatrene kugle koja bi rasparala nebo i posvijetlila noć sjajnije od svijetla punog Mjeseca. Ovisno o njegovom sastavu u cijelosti bi se dezintegrirao u atmosferi ili bi na tlu napravio mali krater promjera najviše nekoliko metara.

Obični mali meteori koje noću vidimo na nebu reda su veličine glave pribadače ili oraha, u usporedbi s njima ovaj je asteroid pravi div – veličine omanje stambene zgrade.

Da je 2008 TC 3 ušao u atmosferu, oslobođena energija bila bi reda veličine male atomske bombe snage 1kt, zvučni val čuo bi se diljem bliskog istoka, a svjetlosni bljesak bi bio viđen iz naselja stotinama kilometara uokolo.

Zemlja se s ovakvim nebeskim tijelima sudara prosječno jednom svakih šest mjeseci, no ovo je prvi puta da smo nekolio sati ranije uočili objekat izračunali mu putanju.

Zahvaljujući dugogodišnjem radu na opažanju asteroida i meteora, te stečenom iskustvu kolege s Pulske zvjezdarnice prije godinu dana započele su s postavljanjem sustava specijalnih kamera Hrvatske Meteorske Mreže (HMM) koje svake noći prate sve što se noću događa iznad naših krajeva. One nemogu otkriti prijetnju prije nego se dogodi, no uvelike pomažu u razumijevanju problematike malih tijela Sunčeva sustava. U slučaju pada jednog takvom asteroida na tlo, HMM sustavom bi metodom triangulacije veoma precizno mogli odrediti mjesto udara te organizirati ekspediciju traženja istog.

(18.10.2008.)