AM Home

Softver

Astronomski softver na Internetu

Napisati clanak o astronomskom softveru koji se moze naci na Internetu, dati njihov prikaz, i oceniti svaki program pojedinacno, nije ni malo lagana i jednostavna stvar. U najmanju ruku, potrebno Vam je: dobar modem, stabilna veza i solidna kolicina uplacenog vremena kod vaseg provajdera da samo zavirite u blago koje Vam se na "talasima" Interneta nesebicno nudi. Odabrati iz tog obilja, i toplo preporuciti citaocima neki od programa, predstavlja dodatnu (ali slatku) muku, jer "elektronsko jedrenje" u obilju astronomskih megabajtova moze Vam stvoriti osecaj slican osecaju deteta koje se nadje u prodavnici slatkisa. I kada sve to ucinite, ostaje Vam osecaj da mozda niste sve pronasli, istrazili, i preneti to iskustvo nekom drugom. Ali, da krenemo.

Prema skromnom saznanju autora ovog teksta, na internetu postoje uglavnom dve vrste astronomskih programa, i to:

Tzv programi za planetarijume, sa simulaciom izgleda nocnog neba iz Vaseg dvorista, i prikazom kretanja planeta, i uopste prividnog kretanja nebeskog svoda tokom noci i tokom godine, i edukativnog su karaktera, mada se mogu koristiti u posmatracke svrhe, cak i za upravljanje teleskopom (visse klase). Uz pomoc ovih programa, sticu se osnovna znanja o izgledu sazvezdja, a u vecini ovih programa nude se i odredjeni podaci o pojedinim, od Vas iz obilja izabranim objektima (njihova magnituda, vreme izlaska, vreme zalaska objekta i sl.)

Tvz "database" programi - sa podacima o nebeskim telima i sl. edukativnog karaktera, bez simulacija kretanja i sl.

Postoji vise sajtova koji na Internetu nude freeware (besplatne) ili shareware ("probaj-pa-kupi" ili "pribavi registraciju") astronomske programe, ali da se uverite u postojanje obilja ovih programa, dovoljno je da zavirite na sledece:
1. www.skypub.com/resources/software/software.shtml
 (na kojem odaberite opciju shareware i freeware)

Ovaj sajt, poznatog casopisa "SKY&Telescope" nudi preko stotinu astronomskih programa, oba gorenavedena tipa, kao i "zip"-ovanih slika planeta suncevog sistema. Veoma dobra strana ovog sajta je pregledan spisak programa koji se nude, sa ocenom o kvalitetu programa (tako da je autoru ovog teksta olaksan posao), operativnom sistemu koji je neophodan za funkcionisanje svakog pojedinog programa, kao i broj ljudi koji su konkretan program "daunloudovali" ? sto je svakako pokazatelj i omiljenosti svakog od pojedinih programa. Kada prema navedenim kriterijumima odaberete odredjeni program, pre samog preuzimanja na ekranu dobijate podatke o velicini samog programa.

2. Ono sto ne nadjete na napred navedenom sajtu, naci cete na :
 (napomena: lpl su slova, a ne brojke).

Na ovom sajtu je izvrsena podela programa prema tipu racunara za koji su pisani (MAC ili PC Microsoft).

Svi programi su upakovani, tj "zipovani", velicine u proseku od 400 KB do 2 MB.

Na bazi svog visegodisnjeg iskustva u koriscenju astronomskih programa, citaocima bih preporucio nekoliko programa koji se mogu preuzeti sa gore-navedenih sajtova. Izbor koji navodim je prilicno subjektivnog karaktera, a kriterijumi su: vizuelni dozivljaj i lakoca "rukovanja".
Skyglobe 3.6 (besplatan !) [slika desno, detalj]

Program je velicine oko 600 KB, lak za podesavanje, preglednog menija, sa mogucnoscu prikaza izgleda sazvezdja, Mesijeovih objekata, kretanja nebeskog svoda u zadatom vremenskom intervalu (minut, cas, dan, mesec i godina) i jos puno toga. Ovaj program koristim vec 5-6 godina (registrovanu verziju = 15 USD) i uvek mu se vracam. Dobra osobina mu je ta sto polozaj misa na ekranu prati podatak o svemirskim koordinatama "kursora", tako da imajuci podatak o nebeskom polozaju - efemeridama npr "nove komete", pomeranjem kursora, pronadjete mesto na ekranu sa tim koordinatama, prostim klikom misa navedeno mesto dovodite na sredinu ekrana i odstampate zvezdanu kartu, koja pak, odstampana, u sredini (dakle na odabranom mestu) ima oznaku, na osnovu koje cete prilikom vizuelnog posmatranja golim okom, kroz durbin ili teleskop, lako odrediti gde treba da trazeni objekat potrazite. Program je freeware, dakle besplatan, i od srca ga preporucujem svakome, jer sam i sam uz pomoc njega stekao odredjena saznanja i sposobnost raspoznavanja "glavnih" sazvezdja na nebu.

Skymap (shareware), Adastra, (besplatan) su programi slicnog sadrzaja i slicnih mogucnosti kao i prethodno opisani, i preporucujem da i njih preuzmete i pogledate. [Slika levo je detalj programa S]

U novije vreme dosta koristim Distant suns veoma lep, vizuelno dopadljiv program, koji uz sve receno za Skyglobe, sadrzi nenametljivu gomilu podataka za izabrani objekat, a za objekte dubokog neba i malu fotografiju sto je izuzetno efektno, a posmatracima nocnog neba pomaze u vizuelnoj potrazi putem instrumenta.

Jedan od najambicioznijih programa koji se moze besplatno preuzeti sa Interneta je SKY Charts - Cartes du ciel, koji se moze etapno preuzimati, sa raznim dodatnim podacima iz razlicitih zvezdanih kataloga. Osnovni program je velicine oko 2 MB (zip), a dodatni podaci (zipovani) staju na nekoliko desetaka MB. Iskreno receno, i minimalna verzija je veoma interesantna i raspolaze obiljem podataka.

I pored cinjenice da svaki "planetarijumski" program lici na ostale, svaki od njih sadrzi i po neku specificnost, koja obogacuje vase znanje i pruza Vam nesto novo, tako da se svaki, istinski zainteresovani korisnik, hteo ne hteo, nadje u situaciji da groznicavo preuzima sve sto mu se nudi.

Od tzv database programa, nasim citaaocima bih preporucio Astronomy lab (besplatan) sa obiljem podataka o kretanju Sunca, Meseca, Planeta, terminima pomracenja i sl. a kao najinteresantniji deo ovog programa i njegovu specificnost, istakao bih simulaciju kretanja Jupiterovih "Galilejskih" satelita.

Na kraju preporucio bih i program tipa "astronomski kviz" pod nazivom Astro-mania (shareware) uz pomoc koje cete, na duhovit nacin, proveriti vasa astronomska znanja.Solidno znanje eng. jezika se u ovom slucaju podrazumeva kao neophodnost.

Namerno sam se na ovom mestu zaustavio u nabrajanju raspolozivoh programa, a citaocima prepustam draz daljeg otkrica. . .

Svim citaocima naseg AM zelim "vedro nebo".

U Novom Sadu, 23.10.1999

Miladinovic Dragan

Home Planet

Home Planet

Pri startovanju programa na ekranu se pojavi prozor sa mapom sveta i grafickim prikazom dana i noci. Po zelji mozete ukljuciti i prikaz dva vasa omiljena satelita: Mesec i jedan (od vise stotina)  vestacki, recimo Astra 1A. Sateliti i noc se krecu u realnom vremenu, ali vi to mozete izmeniti.

U program je ugradjena jedna simpaticna zvezdana karta, te solidna baza podataka o velikom broju nebeskih objekata....

Program je besplatan, a moze se preuzeti, sa gore navedene adrese, u manjoj ili vecoj verziji (odn. sa manjom ili vecom bazom podataka). Ova druga verzija, kada se program instalira, zauzima 12,1 MB.