AM Home

izdavac: Piranha Interactive
proizvodnja: Maris Multimedia
medij CD 636 MB
instalacija: 3,08 MB

Progam Planetary Mission potice od iste ekipe koja je napravila i, kod nas cuveni, astronomski planetarijum Red Shift 3. Otuda i sve vrline i mane koje se inace mogu pripisati "Crvanom pomaku". Pre svega program je dobro napunio CD (636 MB), obiluje brojnim animacijama i govornim sekvencama i svi podaci deluju pouzdano. S druge strane program je iskomplikovan bas kao i pomenuti Red Shift. Tamo gde ocekujete da uradite nesto sa jednim klikom bice vam potrebno dva ili i vise. U radu se ne mozete puno osloniti na intuiciju - program je jednostavno tvrdoglav. Posebno zbunjuje sto ne znate kako uopste da tretirate ovaj program, kao igru ili kao edukaciju, a u oba slucaja stoje neke zamerke. Ako program shvatite kao igru, onda on po skromnoj grafici i "tvrdim" komandama uveliko zaostaje za danasnjim igrama u kojima sve tece glatko i svaki vas razuman nalog se odmah realizuje. Ako, pak, program shvatite kao edukaciju onda cete mu zameriti na ipak malom broju podataka.

Ali idemo redom. Planetary Mission je program koji vam omogucava da letite po Suncevom sistemu i izucavate ga. Instalacija je jednostavna, a na disku vaseg racunara zauzima svega 3,08 MB. Program ce vam ponuditi intsalaciju Quick Time u verziji 2.1.1. koju mozete preskociti ako je vec imate instaliranu (tu ili noviju) na racunaru.

Bridge

Po startovanju programa, nakon uvodne spice, videcete vas brod kako uzlece te zatim ulazi u orbitu oko Zemlje. Sve ovo mozete i preskociti klikom misa sto cete najcesce i ciniti jer ovo lansiranje i nije neki dozivljaj.

Nakon toga nacicete se na komandnom mostu (Bridge). Odatle mozete ici u ostale prostorije: Library, Probe, Navigation i Museum. Usput da kazemo da je enterijer na brodu prilicno nemastovit i pre svega rezultat kicerskog ukusa (mramorni stubovi - ruzna imitacija dorskog i jonskog stila - sa zlatnim kapitelima!? I to jos na vasionskom brodu!) Svaka prostorija ima svoju namenu kako joj i naziv govori.

Neke zanimljive informacije mozete dobiti u Biblioteci. Tamo mozete da odaberete neku od planeta i da je izucavate. Dobicete nesto osnovnih tekstualnih podataka i vise vrlo zanimljivih animacija po principu jedna slika vredi koliko i hiljadu reci. Ako je u pitanju terestricka planeta imate na raspolaganju i njenu mapu, pa tako npr. na Marsu mozete pronaci krater Milankovic (kao uostalom i na Mesecu).

Pogled iz broda

Umesto da birate oderdnjeni objekat mozete se baviti planetologijom izucavanjem kratera, vulkana, seizmologije, atmosfere ili magnetosfere. I uvek vam se nudi vise mogucnosti da na ekranu vidite ono sto proucavate. Recimo mozete da posmatrate oblik kratera zavisno od mase i ugla pada meteorita ili da uocavate razliku u kalderama kod razlicitih vulkana. Animacije posvecene magnetosferi su posebno efektne.

U prostoriji Probe mozete (ako ste u orbiti oko neke planete) da lansirate sondu koja ce se meko spustiti na povrsinu "cvrste" ili ce lebdeti u atmosferi gasovite planete, a zatim cete moci da ukljucite kameru te da posmatrate okolinu.

Kad stignete u Navigation imate mogucnost da kreirate novu ili da ucitate neku od istorijskih misija. Posebnu paznju ljubitelja astronautike privuci ce modifikovanja orbite letilice.

I na kraju mozete otici i u muzej (Museum) gde cete dobiti mogucnost da upoznate neku od istrorijskih letilica ili, da biste bili u toku, da ucitate neku misiju sa Interneta.

Naravno 636 MB se ne moze iscrpno predstaviti na dva ekrana teksta pa cete detalje morati sami da otkrijete.

Na kraju sta da kazemo o ovom programu? Recimo ovako: ako imate dosta vremena napravite nekoliko sendvica, obezbedite dovojnu kolicine kole, zavalite se u svoju pilotsku stolicu i provedite jednu noc lutajuci po Suncevom sistemu. Puno cete nauciti, a noc ce vam brzno proci.