Razno

mediji
Internet zakoračio u svemir

Pozajmljen članak
Marsov rover

Europska i američka svemirska agencija nedavno su objavile zajedničko priopćenje u kojem se navodi kako su uspješno izvele prvo testiranje interplanetarne komunikacijske mreže. ESA i NASA ostvarile su dvosmjernu komunikaciju između NASA-ine bazne stanice na Zemlji, ESA-ina orbitera Mars Express, koji kruži u orbiti oko Marsa te rovera Spirit na Marsovoj površini. Komunikacija je uključivala slanje naredbi sa Zemlje preko orbitera Mars Express do Spirita te slanje podataka s rovera prema Zemlji, opet naravno posredstvom Mars Expressa.

Ovaj pionirski pothvat potaknuo je nove rasprave o već nekoliko desetljeća staroj ideji uspostavljanja međuplanetarne komunikacijske veze, neke vrste svemirskog Interneta. Naime, još u doba nastajanja našeg zemaljskog Interneta neki su znanstvenici, gledajući daleko u budućnost, postavili temelje teoriji koja bi omogućavala komunikaciju između Zemlje i bilo kojeg drugog planeta ili svemirske letjelice. Posljednjih godina sve učestalije misije usmjerene k Marsu te pripreme za slanje ljudske posade ponovno su aktualizirale ovo pitanje, a kako sada stvari stoje, Internet u svemiru više nije SF, nego stvarnost koja će se ostvariti već za nekoliko godina. Jedan od osnovnih problema svih svemirskih misija bila je komunikacija letjelice ili sonde s bazom na Zemlji. Dosad je komunikacija bila moguća isključivo u trenucima "optičke vidljivosti" između Zemlje i letjelice, što konkretno znači da je Spirit morao čekati i po pola Marsova dana kako bi došao u pravi položaj za slanje prikupljenih informacija.

Korištenje posrednika ili još bolje cijele mreže posrednika, omogućilo bi konstantnu i neometanu komunikaciju, a i višestruko pridonijelo njezinoj kvaliteti i stabilnosti.

Testiranje ovakvog načina prenošenja podataka (inače vrlo sličnog načinu na koji funkcionira Internet) NASA je obavljala već nekoliko puta, prenoseći podatke sa svojih rovera na sonde u orbiti te šaljući ih na Zemlju, a sada je prvi put u tu svrhu ostvarena suradnja uređaja dvije različite svemirske agencije u dvije međusobno odvojene misije. Inače, u suradnji s talijanskom svemirskom agencijom planira se slanje specijalizirana komunikacijskog orbitera do 2007. godine. Prema nekim procjenama Interplanetarni Internet mogao bi zaživjeti već 2008. godine, a potpuna implementacija svih tehnologija i normalan rad očekuju se ipak ne baš tako brzo, tek negdje između 2020 i 2040. godine.

Hrvatski Večernji list