Zanimljivosti

Pogled unazad na Zemlju

Dipl. ing.
Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Ovde vidimo kako Zemlja izleda pri pomračenju Sunca. Deo površine Zemlje je pokriven senkom Meseca, koja se kreće površinom Zemlje brzinom od skoro 2.000 kilometara na sat.

Samo posmatrači koji se nalaze blizu centra tamnog kruga vide totalno pomračenje – ostali mogu da posmatraju delimično pomračenje, kada je samo deo Sunca pokriven Mesecom.

Ovu spektakularnu sliku pomračenja Sunca načinili su avgusta 1999. godine stanovnici Međunarodne svemirske stanice "Mir".

Osnovni modul za buduću stanicu lansirali su Sovjeti 20. februara 1986. godine kao deo stanice "Saljut". Nazvan je "Kvant 1" i imao prečnik od 4,2 m i bio je dugačak oko 13 m. Oko njega je kasnije bilo priključeno još šest modula, koji su služili kao laboratorije za različite naučne svrhe.

Na "Miru" je ukupno živelo preko 100 ljudi iz 12 zemalja, a ruski kosmonaut Valerij Poljakov je 1994/95 postigao svetski rekord u dužini boravka u kosmosu sa 438 dana.

To je jedna od poslednjih fotografija napravljenih pre nego što je stanica 15. juna 2000. godine napuštena, posle više od deset umesto planiranih pet godina uspešnog korišćenja. Godine 2001, 23 marta, napuštena stanica je uvedena u nisku orbitu oko Zemlje i tako je planirano uništena. Ostaci su pali u Tihi okean.

(novembar 2003.)