Pisma

Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma

Kako da postavim fotoaparat?

23.09.2004.

Želeo bih jednu stvar da vas pitam, vezano za astrofotografiju.
1. Da li je meni potreban (obavezan) neki pomoćni deo za teleskop gde bi išao fotoaparat? Ako da gde mogu da ga nabavim, a ako ne gde treba da stavim fotoaparat pre slikanja.
2. Da li sa bilo kakvim fotoaparatom mogu da slikam (nabavio sam neki slabiji digitalni) i kako da postavim fotoaparat da slika savzežđa (ili slično) bez teleskopa.
Pa ako budete imali vremena da mi odgovorite bio bih vam jos zahvalniji.
Pozdravi!

Nenad Mladenović

Odgovor

Astro fotografija je veoma lep no mora se reći i jako naporan posao koji daje rezultate tek kada se film razvije. Postoje više načina kako se mogu raditi fotografije sa teleskopom.
Jedan od načina je okularna proekcija koja je najzgodnije da se radi sa digitalnim fotoaoaratom. Fotoaparat se uz pomoć nekog držača (ja preporučujem Orionov stedipix) postavlja na mesto gde bi bilo oko pri posmatranju i na prethodno nađeni objekat koji se što preciznije fokusira vrši eksponiranje. Ovaj način je zgodan za planete, Mesec i Sunce ali je jeko nezgidan za duge ekspozicije Dip skaj objekata(galaksija , maglina itd).
Sličan način je i slikanje u primarnom fokusu stim što se umesto okulara stavlja aparat i sam teleskop nam je na neki način objektiv fotoaparata. Na ovaj način se mogu slikati svi objekti ali mora da se napomene da za slikanje dip skaj objekata eksozicija mora biti znatno duža (od nekoliko minuta pa do nekoliko sati) pa je nužno da vam teleskop ima što je moguće bolje useveravanje i što preciznije motore. Ovaj metod se u principu praktikuje samo ako imate drugi teleskop sa kojim ćete kontrolisati vođenje prvog.
Najbolji način po meni za početak je takozvana tehnika pigi bek (iliti bukvalno prevedeno jahanje na ledjima svinje:-)) ) gde se fotoaparat montira na na tubusu teleskopa ili na njegovom držaču, a može i na drugom mestu, recimo kod kontra tega ali ipak je najpraktičnije da to bude što bliže tubusa. Prvo je potrebno napraviti držač za fotoaparat koji sam ja napravio tako da podseća na glavu stativa fotoaparata i postavio ga na jenom od prstena. Postupak kod slikanja je sledeći. Prvo i najvažnije je da se teleskop useveri što je bolje moguće. Potom se teleskop izbalansira po obe ose da se ne bi motori opterećivali, a zatim se proverava na aparatu da li je sve namešteno kako treba (dužina ekspozicije se stavlja obično na B kod Zenita i proveriti obavezno fokusiranost na zvezdama kao i koju ste blendu odredili). Zatim morate naći neku zvezdu u blizini objekta koji želite slikati i to što sjaniju to bolju. Nemojte odabirati zvezdu koja je dalja od 5-10 stepeni od objekta koji slikate. Bilo bi poželjno da zvezdu koju ste našli i koja će vam služiti za vođenje da defokusirate jer ćete tako bolje pratiti njeno kretanje. Najbolje bi bilo da se nabavi okular koji ima krstić u fokusu i da tu stavite defokusiranu zvezdu ali ako nemate pokušajte sami napraviti na jednom od svojih okulara (najbolje je na okularu sa što manjom žižnom daljinom) a ako to niste u mogućnosti onda defokusiranu zvedu postavite na ivici vidnog polja da biste imali kakav takav reper pri vođenju. Nemojte da zaboravite da što veći objektiv koristite obično će vam trebati duže ekspozicije a i vođenje će morati da vam bude što preciznije.
Kada budete počeli može vam izgledati teško (a i skupo) ali sa vremenom se stiče rutina i ništa nije problem. Pokušajte u svakom slučaju isplatiće vam se.
Pozdrav