am@astronomija.co.yu

 

Pisma
 
 

Sadržaj AM

 

 

Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma
 
februar 2003.
Neki podaci o šatlovima
Upravo sam na kanalu Discovery Europe gledao jednu veoma zanimljivu emisiju koja je govorila o šatlovima. Radi se o emisiji Extreme Machines u kojoj pretstavljaju, ko što ime kaže, raznorazne "moćne" mašine ali sa svih krajeva sveta (pre neki dan je, recimo, emisija bila posvećena An-225 i prilično su ga nahvalili).

Veoma detaljno su opisani i sve prednosti ali i svi nedostaci ovakvog lansiranja (čak su spomenuli i da je glavni nedostatak danas - zastarelost opreme). Dali su dosta zanimljivih podataka. Ja bih izdvojio par:

- U pripremi svakog leta direktno i indirektno učestvuje 30 000 ljudi.

- Cena svakog leta pojedinačno iznosi oko milijardu dolara(!!!) U ovo su, razume se, uključeni bukvalno svi troškovi oko pripreme broda i posade, samog lansiranja itd.

- Emisija je snimljena 1998. Pomenuli su da je do tada bilo samo 5 prekinutih lansiranja. Nisu rekli koliko je do tada ukupno bilo lansiranja ali to lako može da se proveri.

- Meni najzanimljivija i "najstrašnija" stvar za koju sam prvi put noćas čuo! Naime, sasvim se osnovano može pretpostaviti da posada Čelindžera nije poginula odmah u trenutku eksplozije!!! Na snimku se jasno vidi da je ceo prednji deo orbitera (odnosno "kokpit" da ga nazovemo u avionskom žargonu) ostao u jednom komadu! Teško je pretpostaviti kakva je oštećenja pretrpeo kada je centralni rezervoar eksplodirao ali je moguće da je neko od posade ostao živ ili čak svesan sve dok se "kokpit" nije razbio o površinu okeana - posle 2 minuta slobodnog pada!!! Širi komentar nije potreban!

Interesantna je bila i priča o svakojakim testovima sa sistemima za evakuaciju posade koji su izvođeni posle ove tragedije. Međutim, spiker je napomenuo da ni jedan nikada nije instaliran!!!

Puno pozdrava,

Marko Tarabanovic

vrh


[ Home | Sadržaj | Galaksija | Sunčev sistem | Teorija i praksa |
| Instrumenti | Istorija i tradicija  | Efemeride ]