AM Home

osmatranja

Dobra astronomska noć

Boris Štromar
boris.stromar@gmail.com

Bio sam nešto užasno živčan u ponedjeljak, a nebo je bilo tako prekrasno plavo i bez oblaka tako da sam si prepisao terapiju observinga tu večer. Baš sam htio ić solo jer je to jedan poseban gust kad si sam pod zvijezdama...

[Zagreb, 08.07.02] Ali priča ne počinje sa zvijezdama već sa jednom zmijom koja se motala oko mog auta. Naime, taman sam donio tubus, stavio ga kod auta i krenuo otvoriti prtljažnik kada sam ugledao jednu malu zmijicu kako se migolji u blizini...možda nije ni bila zmija nego nekakav sljepić, al svejedno...a jadna se mučila puzati po asfaltu i bježala je ispod susjednog auta, valjda ju je peko trbuh :) I tak ja sjednem u auto, stavim u rikverc, gas, i HHRRUMMPH pregazim tubus... Iz auta sam izašao već spreman da napravim harakiri, međutim, nekim čudom je tubus ostao nedirnut..valjda sam ga postavio iza auta točno između guma tako da mu se apsolutno ništa nije desilo, osim što je kartonska kutija u kojoj ga inače furam bila uništena. Jupiii!!!:)))

Enivej, pun olakšanja sam krenuo put Japetića. Ali, tu noć su izgleda sve životinje imale namjeru trčati po cesti. Ja ne znam jel ih pukla vrućina ili šta..uglavnom, na putu do Japetića sam, osim par mački, vidio još jednu lisicu, jednog sitnog miša (manji od ovog na vašem stolu) kako mi pretrčava prek ceste, zatim sovu (eee, preplašila me skroz, poletjela je sa nekog stabla pokraj ceste za Japetic), još nešto neidentificirano, zatim tetu Ruzu koja se vraćala sa vrha i još neku ekipu koja je također išla dole (u pol dvanajst..gledali su me ko da sam totalni freak :) ). E, da ovaj put nisam zaboravio ni protuutege, ni dijagonalno, nego samo tray, tak da nije bio strasan bed :)

Gore na parkiralištu su bila još dva auta - ljudi su pretpostavljam spavali u domu. Nebo je bilo dosta tamno, Mliječni put prekrsan, preko zenita i cijelog neba. Početak sam proveo promatrajući mu strukturu na nebu, zamišljajući gdje je središte galaksije, itd. Onda sam dalekozorom prošvrljao po Skorpionu, Strijelcu i okolici. Super je proći taj dio dalekozorom, uvijek se na nešto naleti: M4, M8 i M20 (Trifid), pa onda onaj "star cloud" (M25 možda?), Swan i Eagle nebula, M22...

Iste objekte sam čekirao i teleskopom. Maglica u M8 je dosta osjetljiva na atmosferske uvjete, pa se vidio samo onaj najsjajniji dio (i zvjezdani skup pokraj toga ofkors). Isto tako se i u Trifidu loše vidjela maglica, tek uz dosta truda sam jedva ugledao neku od onih tamnih prugica unutra.

Eagle

M22 je skrooooz dobar, dosta ima sjajnijih zvijezda, tj. neke se više ističu od drugih, pa se bolje dobije dojam da je razlučen. Dugo sam se gustao na ovom globularcu (na 133x). Swan nebula je super izgledala na 80x, dosta velika u vidnom polju, a ni na 100x nije bilo loše. Oblik labuda se vidi bez problema, iako se od strukture u samoj maglici malo toga moglo vidjeti osim "prelaza" na rubovima (na nekim djelovima oštrije, na drugima postepeni pad sjaja). U Eagle nebuli se maglica vrlo slabo vidjela (jedva da se i vidjela). Jedan dio se činio malo tamniji od ostatka, pa iako sam možda u krivu, sam pretpostavio da je to možda onaj dio gdje su "pillarsi" sa Hubbleove fotke... samo zbog toga mi je bio gust promatrati iako je sve bilo na rubu vidljivosti (otvoreni skup ne računam).

Otprilike tada sam (uz pomoć ADi priručnika* ;) ) izračunao graničnu magnitudu - cca 5.5. Bilo je dosta teško brojati zvijezde u Labudu i Orlu jer baš tamo prolazi Mliječni put. Kasnije sam, u Pegazu (koji je bio u smjeru Zagreba) uspio izbrojati zvijezde do 5.7.

Nakon starih poznatih M-ova sam krenuo na neke nove objekte. IC 4665 je vjerovatno jedan od rijetkih IC-ova koje je bolje gledati dalekozorom nego teleskopom. Za teleskop je prevelik, to je otvoreni skup koji sadrži nekoliko sjajnijih zvijezda, a ostale su dosta tamnije. NGC 6633 je još jedan otvoreni skup u blizini. Dalekozorom se mogu vidjeti neke sjajnije zvijezde, a cijeli skup izgleda izduženo. Pokraj njega je IC 4756 - i taj skup je više dalekozorski nego teleskopski objekt! U dalekozoru izgleda poput ogromne mutne mrlje, a u teleskopu se kuži da je sastavljen od hrpetine zvijezda malog sjaja. Međutim, u teleskopu ispunjava cijelo vidno polje 25mm plossla (40x), pa ga je vjerovatno najbolje promatrati nekim malim rich field refraktorom.

Nakon duljeg provjeravanja u SkyAtlasu, uspio sam pronaći Barnardovu zvijezdu! Yesss!!! Druga najbliža zvijezda Suncu izgleda vrlo neimpresivno, tamna je i bezvezna, a ne razlikuje se po ničemu od ostalih sličnog sjaja, osim po onome sto o njoj znamo. I zato sam baš ponosan što sam je uspio pronaći:)

Iz ADI prirucnika sam "iskopao" i NGC 6572, malu plavičastu planetarnu maglicu. Vrlo je malena, tek se na 200x bolje primjećuje disk (8"), a boja joj je, onak, ledenoplava :) Kad smo već kod malih diskova, za kraj sam naciljao Uran.

Spremio sam teleskop, krenuo prem Zagrebu, i sretno stigao doma. Usput sam uspio ne pogaziti jos dva miša, jednu lisicu, cca 5-6 mačaka i dva glupa psa na staroj karlovačkoj koji su gledali da li im možda dolazi neki auto iz suprotnog smjera... Mene su ignorirali, valjda su po skripanju kočnica uspjeli skužiti da sam stao :)

*    ADI prirucnik za promatranje - sadrzi tekstove i savjete o astronomskim promatranjima, kao i liste zanimljivih objekata (Messieri, NGC, dvostruke zvijezde) i neke karte (za odredjivanje granicnih magnituda, varijabilne zvijezde); prirucnik su napisali i slozili clanovi AD Beskraj.

(jul 2002.)