Teorija

NSPoint

amaterska astronomija
Noć uličnih astronoma

Vaši komentari

19. maja ove godine širom sveta obeležiće se prva međunarodna noć "uličnih" astronoma i biće  posvećena Johnu Dobsonu. Ako želite da se pridružite i aktivno učestvujete u noći uličnih astronoma to možete da uradite na sledeći način: iznesete teleskop na ulicu i omogući svima koje to interesuje da zvirnu kroz njega. Usput im kažete šta je to što vide kroz teleskop. A to će biti Mesec, po koja planeta, poneki M itd.

Naravno da je bolje ako je sve to organizovano. Tako čujemo da su u Hrvatskoj sledeća AD spremna za ovaj događaj: Anonymus (Valpovo), Giordano Bruno (Beli Manastir), Beskraj (Zagreb), Korčula (Korčula). U Srbiji, znamo samo za AD "Univerzum" iz Bačke Palanke, koje će obeležiti ovaj dan. Tako je to za sad, a ako želite da se uključite u menifestaciju amaterske astronomije inicijatore čitave ideje potražite na ovim mestima:

I javite nam kako je bilo.

Ko je JOHN DOBSON

Vedantinski redovnik, ziveci 23 godine u manastiru, veoma je teško dolazio do materiala i novca za izradu teleskopa. Poseban mu je problem bila i zabrana takvog rada u manastiru. Kako bi od drugih sakrio svoju aktivnost, nocu bi brusio zrcala u lavoru punom vode, gušeci na taj nacin zvuk brušenja. Stakleni je disk bio dno boce ili brodsko prozorsko staklo, a abraziv kvarcni pijesak. Dovršene bi teleskope poklanjao djeci u susjedstvu, pod uvjetom da mu omoguce promatranje sa njima. Da bi aluminizirao zrcalo od 18 incha skupljao je sa dna bazena upale novcice dvije godine (45$). Napuštanjem manastira 1967. godine za njega zapocinje veoma plodan period popularizacie astronomije i izrade teleskopa. U to vrijeme se teleskopi takve konstrukcije izraduju samo u astronomskom klubu" San Francisko Sidewalks astronomers".

Tek se 1980. godine javljaju prvi takvi komercijalni teleskopi (firma Coulter) koji nose Dobsonovo ime. Danas mnoge tvornice koriste taj oblik montaze. Amateri u SAD gotovo iskljucivo izraduju takve teleskope, ali John Dobson od toga nema ništa. Sa 74 godine prestar je da nešto drugo pocinje raditi, zivi od milostinje, a obroke dijeli sa svojim psom.

Ipak, nema niti jednog skupa ATM na kojem se pojavi a da se oko njege ne okupi guzva "obozavatelja".

(Članak je sa stranica ATM)