am@astronomija.co.yu

 

 

Buran
Pisma
 

 

 

Sadržaj AM

 

 

avioni
Tu 144 i Konkord
 
Pričajući zdanjih nedelja o kosmonautici došli smo i do aviona i to Tu-144. Pitali smo g. M. Tarabanovića, autora teksta Buran, a inače vrsnog poznavaoca aviona: - da li se kod Tupoljeva nos aviona sa pilotskom kabinom spušta pri sletanju? Dobili smo sledeći...

 odgovor

Odgovor je - ne. :) Nos se svakako spušta i na Tu-144 i na Konkordu ali kabina ostaje gde jeste. Šaljem vam neke slike na kojima jasije možete da vidite kako je to rešeno, posebno slika desno gde stoje dva Tu-144 jedan do drugog, jednom je spušten nos a drugom nije.

Inače, nos se spušta iz razloga što zbog neophodnog aerodinamičkog dizajna koji uslovljava da prednji deo bude veoma "šiljat" (što opet pomera pilotsku kabinu u nazad) i to da avion mora da sleće pod velikim uglom pa pilot jednostavno ne bi video pistu prilikom sletanja. Kada je nos na Tu-144 podignut on potpuno zaklanja pilotsku kabinu ali zbog staklenog dela na samom nosu piloti mogu koloko-toliko da vide dok su u letu (mada to i nije previše neophodno). Na Konkordu je to malo drugačije rešeno tako da nos ne zaklanja pilotsku kabinu i ne uslovljava da avion ima višlji prednji trap. Inače, i Amerikanci su imali svoj projekat supersoničnog putničkog, Boing 2707. Samo nikada nije napravljen. On se zasnivao na potpuno istom dizajnu i isto sa nosom koji se spušta mada je imao i neka interesantna rešenja (nos se prelama na dva mesta, krila su pokretna tako da mogu da budu u obliku strele ili delta, po potrebi itd). Tu-144 ima i jedno jako zanimljivo rešenje. Naime, na njemu postoje pomoćna krila na prednjem delu koja se prilikom poletanja i sletanja izvlače a tokom leta uvlače i tako pomažu da avion lakše manevriše (manevrisanje sa avionima sa delta krilima je izuzetno komplikovano; traže mnogo više prostora u odnosu na konvencionalni dizajn).

Inače, u planu su i naslednici supersoničnih aviona ali ne očekujte da se oni brzo pojave. Kako jedan inžinjer iz Boinga reče "Upravo se rađaju ljudi koji će njime pilotirati". Za sada postoje dva jako slična koncepta, Tu-244 i BSC (Boeing Sonic Cruiser) koji se u potpunosti zasnivaju na postojećem dizajnu Tu-144 i Concorde. Glavna razlika je što su avioni veći i što im se ne spušta nos. Ni na jednom nije planirano spuštanje nosa jer nije planirano ni da pilotska kabina ima prozore (osim sa strane)!!! Oni nisu potrebni jer će piloti sve pratiti preko specijalnih monitora u kokpitu ali i zbog toga što će avioni u glavnom leteti automatski.

Međutim, ovo ne treba previše da vas čudi - takva tehnologija postoji i danas, tačnije još od sredine osamdesetih. :))) Vi udobno sedite i letite, mislite da piloti upravljaju avionom, a u stvari avion potpuno leti sam, čak i poleće i sleće sam!!! :) Piloti su tu samo da bi mu rekli gde da leti i da upravljaju njime na zemlji ili u sličaju potrebe i u vazduhu. Ostalo sve radi mašina sama!!! :)) I JAT ima takve avione: 737-300 (taj tip aviona je JAT imao prvi u Evropi, 1985. i izazivali su veliko divljenje i ljubomoru gde god su leteli; danas su već prevaziđeni ali nikako za bacanje) i ATR-72, uskoro se i 737-400 priključuje floti. Inače, budi rečeno, prvi avion koji je u potpunosti imao ovakav sistem (pre njega su sistemi bili samo delimično upotrebljivi pri veoma definisanim uslovima, pa i oni koji postoje na JATovim 733) bio je evropski Airbus A320 koji je poleteo 1987. koji je, ujedno, bio i prvi avion kojim su piloti upravljali džojstikom (svi Airbusovi, osim A300 i A310, imaju džojstike dok je Boeing zadržao klasičan dizajn volana).

Pozdrav,

Marko Tarabanović

P.S.

Ne želim da steknete pogrešan utisak što se tiče Tu-144. On zaista izgleda fantastično, prosto nameće strahopoštovanje. Ali u osnovi to je veoma loša letilica. Uopšte, Rusi prave jako loše putničke avione. Koliko god da su majstori što se tiče borbenih i teških transportera toliko su loši što se tiče putničkih. Oni su jednostavno preneudobni za putnike, previše bučni i pravi gutači goriva (što utiče na njihov dolet koji se smanjuje ali pre svega i na cenu njihovog korišćenja). Jedini, ovo osnovano tvrdim, ruski avion koji rame uz rame može (odnosno, svojevremeno je mogao, danas su oba zastarela) da se meri sa nekim zapadnim je Tu-154. Njegov direktni konkurent je bio Boeing 727-200 (JAT ga ima ali ove godine ga izbacuje iz flote). Oba aviona su imala potpuno iste karakteristike, udobnost, cenu korišćenja itd.

Danas se inače svi veliki ruski putnički avioni koji su u proizvodnji (Tu-204, Tu-214, Tu-334, IL-96-400) nude i u verzijama sa zapadnim motorima (tržišna ekonomija oslobođena politike čini čuda). Opširnije www.tupolev.ru.  

P.S.2.

Slike svih aviona koje sam ovde pomenuo, ali i slike svih ostalih (uključujući i avine naših kompanija) možete, ko što sam već rekao, pronaći na www.airliners.net i www.planepictures.net. Na oba sajta ima oko 600 000 fotografija.

P.S.3.

Da ne bi smo dalje na AM raspravljali o avijaciji najbolje informacije u vezi toga možete dobiti na forumu YUSpotters. Prijavljivanje se obavlja preko adrese yuspotters-subscribe@yahoogroups.com a detaljnije informacije potražite na www.avijacija.co.yu. Na forumu se nalazi mnogo ljudi koji su direktno i profesionalno povezani sa civilnom avijacijom (piloti, mehaničari, kabinsko osoblje, kontrolori leta) ali i mnogi dobro obavešteni hobisti. Inače, tamo se raspravlja isključivo o civilnoj avijaciji (putničkoj, teretnoj, biznis itd), vojna avijacija nije predmet tog forima.

Drugo, ako ste se sada zapitali šta su to spoteri evo odgovora! Spoteri su ljudi koji se iz hobija bave avijacijom, prate kretanja aviona po svetu i razmenjuju informacije u vezi toga, raspravljaju o linijama i flotama kompanija, o tome kojim bojama su avioni ofarbani i sl. Spoteri takođe odlaze na aerodrome (na veliku radost aerodromskog obezbeđenja) ali ne da bi putovali već da bi posmatrali i fotografisali avione. Možda ovo nekome zvuči kao prilično čudan hobi ali verujte da nije ništa čudniji od skupljanja salveta, sličica fudbalera ili (uostalom) posmatranja zvezda. ;) Spoteri se po domenu interesovanja dele na "civilne" (ima ih više prosto jer je do podataka i samih aviona lakše doći) i "vojne", mada se mnogi bave i jednom i drugom temom. Više o spoterima takođe na www.avijacija.co.yu.

 

(mart 2003.)

vrh

[ Home | Sadržaj | Galaksija | Sunčev sistem | Teorija i praksa |
| Instrumenti | Istorija i tradicija  | Efemeride ]