Planete

š
ta pije kafana?!

Skoplje
Utorak, 4. februar 2003.
Konačno se razvedrilo u Skoplju. Juče ceo dan Sunce i vedro bez oblaka da čovek ne poveruje svojim očima. Negde oko 16h kada sam se uverio da do naglog pogoršanja vremena neće doći dao sam se na prikupljanje ljudstva za expresni odlazak na teren da vidimo kometu i ako stignemo bilo šta drugo. Nisam hteo da dam opštu mobilizaciju u društvu jer je bilo dosta kasno, a morao bih da čekam neka suvišnja odlaganja zbog autobusa, škole ili šta ti ja znam zbog čega sve ne. Uspeo sam da ulovim Emina i Adija i prikupio ih kod mene u 17h 30min i normalo jedan od njih je malo kasnio ali neću ovako javno da kažem ko je jer je bilo malo zakašnjenje, a i čekali smo ga u sobi, a ne vani. Rešili smo da ne gubimo vreme i da odemo na obližnji rid gde je zapad koliko toliko čist.

Unapred sam dao zadatak Adiju da odštampa kartu sa trenutnom pozicijom komete za taj dan koju sam našao na www.heavens-above.com, a pre polaska sam na red šift4 proveravao vreme zalaska i sjaj okolnih zvezda.

Poneo sam bio i moj dvogled 7x50 (made in SSSR) i kada smo stigli na odredište prvo sam dvogledom pokušao da je nađem. Zvezda koju sam morao optički dobro da vidim je bila alfa Pegaz i ispod nje sam tražio zvezdu Homam i njenu slabiju po sjaju komšinicu Xi Pegaz. Levo od njih sam tražio dve zvezde sličnog sjaja a koje su kroz dvogled morale da se vide, a to su sigma i ro Pegaz. Ro Pegaz mi je bila vodilja do komete jer je bila jedina sjajnija zvezda u njenoj okolini. Odmah ispod ro Pegaza sam ugledao zamrljanu zvezdu koja je morala biti kometa c/2002V1 (NEAT). Isti postupak traženja sam ponovio i sa teleskopskim tražiocem koji je bio dobro nanišanjen tako da sam je odma ugledao na okularu od 25mm (povećanje od x36). Odlično se videla glava komete i mali rep koji je samo iza komete bio jak i rapidno slabio prema vani. Dužina repa je bila oko 1 stepen (cirka). Sjaj komete nismo ni pokušavali odrediti ali mislim da je još iznad m5. Zatim smo stavili MEAD-ov okular od 9mm (plosl) i na njemu se videla odlično kometa ali su detalji oko repa počeli da se gube.

Sturn 2.2.2003. sa satelitima.

Kada smo završili sa kometom okrenuli smo se prema Satrurnu koga smo gledali i sa povećanjem od x200 (barlow + 9mm) i bilo je fantastično videti starog poznanika. Video sam jednu prugu po sredini Saturna i ubi smo se da vidimo i Kasinijev procep ali to ostavljamo za drugi put za veće aperture.

Na red je došao i Jupiter i njega nisam nikada bolje video. Šteta što tada nije mogla da se vidi GRS jer bi se mislim videla bez problema. Te večeri je trebala izaći nešto kasnije a nama je bilo suviše hladno, a i imali smo sastanak u društvu pa smo se vratili ranije ali smo planirali da oko 23h izađemo i vidimo GRS i okultaciju Evrope i Ganimeda ali koliko da dan ne bude savršen pobrinuli su se oblaci koji su u to vreme zatvarali nebo nad nama. Bilo mi je malo krivo i nadao sam se da će se kasnije razvedriti i da okoltaciju pratim sam kod kuće ali nije bilo ništa na nebu što bi se moglo videti sem crvenkastog sivila oblaka. Biće bolje drugi put jer ako ćemo pošteno posle dva meseca posmatračkog posta i ovoliko je dosta za jedan hladan zimski dan. Da se ne predoziramo :-))).

Neki će pitati, a gde su fotke. E pa nema ih. Bilo je nepristojno hladno pipati bilo kakav metal, a još da stojiš desetak minuta u mestu i da pratiš pri slikanju, teško. Ako bude ponovne prilike probaću da je uslikam do tada se poslužite internetom.

Svima puno pozdrava