Osmatranja

NSPoint

OROSLAVLJE
15.01.2007. Observing report

Marcela Rasonja

Početkom novog polugodišta astronomska grupa iz srednje škole Oroslavje, s mojom malenkosti kao voditeljicom grupe (Marcela Rasonja, prof.), krenula je i sa nastavom praktične astronomije - astrognozijom.

Foto 1. Prva (prva uopće) astrofotografija zviježđa Orion Astronomske grupe SŠ iz Oroslavlja
Foto 2. Velika kola iznad vikendica na Kamenjaku nedaleko Stubičkih Toplica
Foto 3. Marino nas je savjetovao da napravimo fotografiju zvijezda sa ekspozicijom od 15 sekundi a aparatu u postavkama naredimo da najprije okine blic kako bi na fotografiji ostali i mi i zvijezde. Nakon blica rastrčali smo se na sve strane da ne bi bilo pomaka naših figura na fotografiji.

Na četvrtom školskom satu zaključeno je kako bi večer mogla biti savršena za prvo zajedničko promatranje zvijezda, sazviježđa i drugih objekata noćnog neba te je na brzinu dogovoreno; u 20:00 na Kamenjaku!

Opskrbili smo se fotoaparatima, jednim fotografskim stalkom, tri – četiri dalekozora, kartama neba, bilježnicama, flomasterima, i naravno toplom odjećom te krenuli put Stubičkih Toplica i Kamenjaka.

Stigavši na brdo, oduševili smo se noćnim nebom jer rasvjete ovdje nema, pa se vidi mnoštvo zvijezda. Gradska nam je rasvjeta jedino onemogućila promatranje zvijezda šeste magnitude i zviježđa tik nad horizontom.

I umjesto da se orjentiramo pomoću zviježđa Velikog i Malog Medvjeda i odredimo strane svijeta da bismo se mogli služiti vrtećom kartom neba, pogled nam je zastao na veličanstvenom Orionu..

A zatim:

..prva slika noćnog neba (Orion), prvo promatranje dalekozorom, prvo uočavanje maglice M42 ..wooow.., „malo desno i malo gore“ i tu su!! M45-Plejade; otvoreni skup mladih zvijezda. Naravno, vide se i golim okom, ali s dalekozorom...!

Kad je uzbuđenje malo splasnulo, potražili smo Velika kola i na zvijezdama Mizar i Alkor provjerili koliko imamo dobar vid.
Naučili smo koristiti vrteću kartu neba i pronašli cirkumpolarna zviježđa i većinu zviježđa zimskog neba. Uočili smo i Andromedinu galaksiju, najudaljeniji objekt na nebu koji se vidi golim okom.

Uslijedio je zaokret prema istoku i ...Saturn u zviježđu Lava... prizor koji smo odlučili ovjekovječiti s nama u prvom planu! Pa iako astronomi ne podnose bliceve, iskoristili smo mali trik po stručnom navođenju kolege Marina Tumpića iz Istre, i slika je uspjela.

Mi, i zvijezde!

Prije nego što smo promrzli i oduševljeni, i puni emocija krenuli svojim kućama, jedan nas je prekrasn objekt zadržao još deset minuta na promatranju: M44, Jaslice, otvoreni skup zvijezda u zviježđu Raka. Tada smo odlučno zaključili: pod hitno nam je potreban teleskop i profesionalni fotoaparat!

(15.02.2007.)