Vesti

VELIKI USPEH HRVATSKOG ASTRONOMA AMATERA

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

ASTRONOMI IZ ASTRONOMSKE UDRUGE VIDULINI (ISTRA) PRVI U SVIJETU SNIMILI TRANZIT EKSTRASOLARNOG PLANETA MINIMALISTIČKOM OPREMOM TE OTKRILI ČETIRI DOSAD NEPOZNATE PROMIJENJIVE ZVIJEZDE

Astronomskoj udruzi Vidulini iz Kanfanara američka asocijacija za promijenjive zvijezde (AAVSO), vodeća znanstvena institucija u svijetu za izučavanja ovih nebeskih objekata, priznala je početkom ovog tjedna otkriće četiriju dosad nepoznatih promijenjivih zvijezda. One su sada dobile svoju službenu oznaku i to;

VSX J 071907.2+583542
VSX J 064810.2+593901
VSX J 051331.5+824844
VSX J 070040.8+581557

Gregor Srdoč (lijevo) i Marino Tumpić (desno) pored dijela uređaja kojima su načinjena otkrića

Troje od njih smještene su u zviježđu Risa, a jedna u zviježđu Cefeja. Prividni im sjaj iznosi 9.15, 10.01, 10.51 i 11.51m (magnitude, mjerne jedinice za sjaj zvijezda). Riječ je o svijetlim promijenjivim zvijezdama tipa delta Scuti, koje u veoma kratkim vremenskim intervalima mjenjaju svoj sjaj. Tijekom jedne opažačke noći moguće u više navrata potvrditi/izmjeriti njihovu periodu i varijaciju sjaja od minimalne do maksimalne vrijedmnosti. Novootkrivene promijenjive zvijezde gotovo nezamjetno mijenjaju svoj sjaj. Izmjerene su varijacije sjaja od svega 0.01 do 0.04 mag. Otkrića su načinjena upotrebom računalne montaže našeg teleskopa ROBOT, no umjesto teleskopa na montaži za praćenje prividnog gibanja nebeskog svoda bili su postavljeni DSLR fotoaparat Canon 400D i objektiv od 180 mm, f2.8. Promjer leće ovog objektiva je samo 63 mm.

Tijekom noći napravi se 200-300 pojedinačnih fotografija a u vidnom polju nalazi se između 1500-2000 zvijezda. Praktično, pomoću računalnih programa načini se 150000-400000 mjerenja tijekom noći.

OTKRIVAČ OVIH ZVIJEZDA JE GREGOR SRDOČ, član AU Vidulini.

Istom aparaturom načinjen je i snimak tranzita, potvrda postojanja, ekstrasolarnog planeta XO4 koji se nalazi u zviježđu Risa. TO JE PO PRVI PUTA U SVIJETU DA JE NETKO (AUV, GREGOR SRDOČ) USPIO NAPRAVITI TAKAV POSAO S MINIMALISTIČKOM OPREMOM KAO ŠTO JE GORE NAVEDENO.

Taj ekstrasolarni planet oko matične zvijezde orbitira s periodom od 4.12 dana. Dubina izmjerenog pomrčenja zvijezde zbog prolaska XO4 ispred nje (tranzit) je svega 9.5 mmag (mili magnituda)! Vrijeme trajanja tranzita iznosi 4.51 sati. Riječ je o pravoj revoluciji u načinima i postupcima istraživanja ekstrasolarnih planeta što je top tema u modernoj astronomiji. Razmjena ovih informacija s američkim i engleskim kolegama izazvala je pravo čuđenje i nevjericu obzirom da se do sada nitko nije mogao pokazati s ovakvim rezultatima uz upotrebu navedene opreme.

GREGOR SRDOČ, mladi Hrvatski astronom zaslužuje punu potporu, a kolege iz Hrvatske i svijeta naprosto su oduševljeni i prijatno iznenađeni njegovimm rezultatima.

Naime u svijetu se na svega nekoliko mjesta radi na otkrivanjima ekstrasolarnih planeta, no oprema i instrumentarij na stotine su puta skuplji i glomazniji. Možemo figurativno reći kako smo ovim rezultatom ne na koljena, već na stražnjicu bacili vrhunske svjetske stručnjake i institucije (zvjezdarnice), a ovo je samo početak vrha ledene sante na kojoj nastavljamo raditi.

Sramotno je da sve do sada ovakvi rezultati astronoma iz AUV nisu financijski i/ili "instrumentalno" podržali. Sramotno neadekvatna oprema od koje se po kozna koji put nanovo i nanovo izvlačio maksimum maksimuma ne može dalje obavljati svoj posao. Potrebna je oprema koju treba nabaviti kako bi se poslu otkrića i uspjeha astronoma iz (AUV) Hrvatske dalo napokon mogućnost da može ostvariti svoj potencijal.

Ovog je tjedna prema izjavi gosp. pročelnika Miodraga Čerine iz Istarske županije naš projekt podržan inicijalnim sredstvima kojima će do kraja tjedna prema Hrvatskoj iz Engleske krenuti prijeko potreban teleskop i robotizirana montaža. Istarska županija i župan Ivan Jakovčić podržavaju projekt te će u najskorije vrijeme iznaći sredstva za još neophodni minimalni korpus opreme i instrumenata. Za nabavku preostalog dijela tehničkih uređaja i drugu potporu ovih vrhunskih svjetskih rezultata pozivamo i druge državne i privatne institucije.

(05.11.2008.)