AM Home

Vreme
Solarno, efemetidsko, svetsko.... vreme

anketa
Dolazi XXI vek!

O doceku XXI veka i o astronomiji prvog stoleca treceg milenija.... (redom, kako su odgovori stizali)

Boris Stromar

bstromar@grf.hr

Gde cete (ili kako cete) docekati novu g. i da li vas uzbudjuje ulazak u 21. vek?

Ne znam ni gdje ni kako cu docekati novu, niti mi to nesto specijalno znaci. Ako ne smislim(o) nista pametno, za novu godinu ce biti tulum u kuci od moje cure. Zapravo sam mislio da ce mi 21. stoljece znaciti nekakav raskid sa prosloscu, zastarjelim razmisljanjima i svjetonazorima, ali vidim da od toga nista...ljudi se ipak jako sporo mijenjaju.

Sta ocekujete od astronomije u narednom veku? Kako ce se razvijati, hoce li se nesto vazno otkriti, saznati ili sl.

Svemir je previse fascinantan da bi se mogla predvidjeti neka nova otkrica i saznanja, a bas to me privlaci. Sigurno je da ce se puno vise saznati o svemu, a meni najzanimljivija tema (a vjerujem i vecini ljudi) je istrazivanje o zivotu u nasem sustavu i svemiru opcenito. Clarkova 2001 je tu, ne puno razlicitija od knjige/filma, a da toga ljudi nisu ni svjesni.

Korado Korlevic

korado@astro.hr

Decenijama govorimo o 21. veku kao novom dobu, dobu visoke tehnologije, dobu u kome ce se resiti mnogi problemi koje nauka stavlja pred sebe. Itd. Kako vi dozivljavate dolazak tog 21. veka, sta od njega ocekujete i kako cete ga docekati?

Kao i svaki drugi dan. Pocetak brojanja vremena je za krscane uzet tako, a moglo je i biti drugcije. Treba samo pogledati kalendare drugih kultura, neki su vec prosli i 4000-tu...

Problemi se i dalje nece rjesavati, jer svako rjesenje postavlja jos nekoliko neocekivanih zagonetki. Tehnologija i znanost ce ce napredovati, a jaz izmedju bogatih i sirotinje ce biti jos veci. Pape i ostali moralni autoriteti ce ukazivati na to a onih koje se to tice, tima ce pucati djon za Papu i ostale.

Novu cu godinu docekati:

a.) ako bude oblacno, s obitelji

b.) ako bude vedro, na zvjezdarnici

Kakav razvoj astronomiji predvidjate u novom veku? Mozemo li ocekivati > spektakularna otkrica? (koja?).

:o)) koja su to spektakularna otkrica koja se mogu predvidjeti :o)) Naravno da ce biti i spektakularnih/nepredvidljivih otkrica. U stvari bit ce jako puno otkrica, standardnih, mukotrpnih, vec u iducih 20 godina.

Ono sto ocekujem je svakako dovrsetak "drugih geografskih otkrica": Mapiranje Sunceva sustava te popis malih tijela.

Uskoro i ozbiljan pocetak "trecih geografskih otkrica": Popis i daljinsko istrazivanje planeta oko zvijezda nase galaksije.

Da, ujedno se nadam da ce ova ekipa koja sad stasa oko edukacijskih programa koji se tu (VSA) odvijaju, odvaliti dio tog posla ....

Dr Milan Cirkovic

Milan Cirkovic
arioch@eunet.yu

Sta cekujete od 21. veka? Mislim u tehnoloskom smislu. I kako cete docekati novi vek?

Sto se 21. veka tice ne ocekujem bogzna sta, kao sto u principu od potpuno nepoznatih stvari ne ocekujem bogzna sta, da se docnije ne bih razocarao. A kao sto je Nils Bor uvek voleo da kaze, "predvidjanje je uvek tesko, a narocito kad se radi o buducnosti" (imam to negde i u originalu na danskom, samo ne znam gde)... Ako bas insistiras, ocekujem procvat bioloskih nauka, posto ce ti ljudi mozda uci u svoj "njutnovski" period. I naravno, informaticke i srodnih tehnologija; da li ce nam to doneti puno dobra, licno sam skeptican, ali ko dozivi (i prezivi) pricace.

Kako cu ga docekati? Pa pravo da ti kazem nemam pojma, neki planovi su mi propali i mislim da cu verovatno da sedim i da radim na manuskriptu koji sa Bostromom pisem o epistemoloskim problemima vezanim za tzv. Self-Indicating Assumption u antropickom rezonovanju...

Sta mozemo ocekivati od astronomije sledeceg veka? Spektakularna otkrica?

Sto se tice astronomije, mislim da mozemo ocekivati dve veoma bitne stvari (a da li su spektakularne, valjda svako treba po svom ukusu da odluci). Jedna je otkrice (ili ne-otkrice, sto je takodje znacajan rezultat) zemljolikih planeta oko susednih zvezda. Druga je konacno utvrdjivanje vrednosti kosmoloskih parametera unutar vizuelnog horizonta sa tacnoscu od 1% ili manje. Ovo drugo se moze ocekivati u prve dve decenije novog veka, a za prvo je stvar manje izvesna. Ono sto ce biti takodje vrlo interesantno jeste ono sto se verovatno NECE dogoditi. Ukoliko se tokom 21. veka ne dobiju dokazi o postojanju napredne vanzemaljske inteligencije, imacemo jakih razloga da verujemo da smo sami u Galaksiji. Takodje mislim (mada je to znatno neizvesnije) da problem formiranja galaksija nece biti u potpunosti resen tokom narednog veka.

Nikola Bozic

bozicn@gmail.com

Sta ce nam, po vasem misljenju, doneti 21. vek?

Konacno ce nam doci taj 21. vek, koji ce neki drugi put docekati. Dvadestet prvi vek ce biti vek razvoja nauke i novih tehnologija. Pored ovoga razvoj Interneta ce umnogome promeniti svakodnevni zivot. Nauka ce biti jos vise specijalizovana, tako da vise nece moci da bude romanticnih naucnika iz srednjeg veka koji su se bavili svime sto im je bilo interesantno. Sto se tice nas (Srbije) pocetak veka ce predtavljati povezivanje sa svetom, zamena zastarele tehnologije. Zbog malih fondova sa kojima raspolazemo u pocetku nam je jedina mogucnost ucesce na velikim medjunarodnim projektima, sa visokoobrazovanim kadrovima sa kojima raspolazemo. Sa razvojem ekonomije, povecavace se i mogucnost za organizovanje samostalnih istrazivackih projekata. Dolazak multinacionalnih kompanija na nase trziste ce zaustaviti odlazak mladih ljudi u inostranstvo, a ovome ce doprineti i razvoj Interneta.

Kakav razvoj astronomiji predvidjate u novom veku? Mozemo li ocekivati neka priajtna iznenadjenja?

Razvojem tehnologije, usledice i razvoj astronomije. Napravice se proboj u novim posmatrackim uredjajima. Poseban razvoj imace kosmologija, a zahvaljujuci razvoju teorije elmentarnih cestica i akceleratora. Nastavice se otkrivanje ekstrasolarnih planeta, a napravice se i nova otkrica na polju tamne materije. Suncev sistem ce biti istrazen u potpunosti. Ocekuje se i let coveka po Suncevom sistemu, kao i stvaranje prvih naucnih naseobina na drugim planetama.

Stose tice YU astronomije mislim da ce se stvari razvijati otprilike onako kako sam sugerisao u raspravi o buducnosti YU astronomije.

Srdjan Samurovic

srdjan@ts.astro.it

Gde cete docekati 21. vek?

Nisam nesto razmisljao o tom veku. Zanimljivo je kako smo dosli do 21. veka i u tom smislu preporuchujem knjigu A.T. Fomenka "Statistichka hronologija" (1997) u izdanju Matematichkog instituta SANU. I na Internetu ima dosta Fomenkovih materijala.

Nadam se da cu 1. januar 2001. po gregorijanskom kalendaru docekati u Beogradu.

Sta mozemo ocekivati  od astronomije 21. veka?

Bice zanimljivo. Neki se vec zale, kao npr. John Bahcall (Nature od 21. decembra 2000, str. 917) sto se savremena posmatranja (npr. merenje temperature pozadinskog zracenja na velikom crvenom pomaku) dobro slazu sa teorijom Velikog praska, u ocekivanju novog modela Univerzuma.

Od misija MAP, Planck, izmedju ostalih, mozemo da ocekujemo zanimljive rezultate.

Puno pozdrava, sve najbolje u novoj godini,