Astronautika

kosmonautika
VOSTOK – PRVA LETELICA SA LJUDSKOM POSADOM U KOSMOSU

Dejan Dragić
ddexy2003@yahoo.com

Vostok (u prevodu sa ruskog ISTOK) je kosmički brod koji je izneo prvog kosmonauta Jurija Aleksejeviča Gagarina (12.04.1961, Vostok 1), a takođe i prvu ženu kosmonauta Valentinu Terjoškovu (16-19.06.1963, Vostok 6). Vostok je obavio ukupno 6 letova sa ljudskom posadom (po 1 kosmonaut). Njegove modifikacije se i danas koriste za iznošenje u orbitu vojne opreme za osmatranje i prepoznavanje, opreme za mapiranje i sl.

Vastok 1

Razvoj Vostoka se bazira na ruskim raketama velikog dometa sa nuklearnom bojevom glavom iz serije R (R-7, R-9, R-16) ili Nato oznaka SS i dvostepenoj raketi nosaču prvih veštačkih satelita Sputnjik. Glavni konstruktor rakete i rakete nosača je Sergej Pavlovič Karaljov. Šezdesetih godina kosmički brod je imao četiri modifikacije i to:

- Vostok 1K (1960) Prototip letelice sa ljudskom posadom. Izvršio je 6 test letova bez ljudske posade
- Vostok 3KA (1961) Prva letelica sa Ljudskom posadom. Izvrsio je 6 letova sa ljudskom posadom (1 kosmonaut u letelici).
- Vostok 3KV (1964) To je suštinski adaptacija letelice za tri člana posade, bez mogućnosti izlaska u otvoreni kosmos. Predviđen pretežno za bio istraživanja, a kao ostvarenje prednosti nad američkim Džemini programom (1 let sa ljudskom posadom – VOSHOD 1)
- Vostok 3KD (1965) Adaptacija letelice za dva člana posade i sa ugradjenim lukom za izlazak jednog kosmonauta u otvoreni kosmos (1 let sa ljudskom posadom – VOSHOD 2).

Detaljnije ću opisati kosmički brod serije 3 KA i raketu nosač, a za ostale ću dati samo osnovne tehničke podatke. Naime kompleks VOSTOK se sastoji iz dve celine. To je kosmički brod Vostok (čije modifikacije su gore navedene) i raketa nosač Vostok.

KOSMIČKI BROD VOSTOK

Osnovne karakteristike:

Vastok 1, presek

Sastoji se iz dva odseka, kapsule za spuštanje i servisnog modula sa instrumentima. Ukupna masa kosmičkog broda je 4,73 t, najduži let je trajao 5 dana, dužina broda 4,4 m (bez antena), maksimalni dijametar (prečnik) 2,43 m. Ova dva odseka su bili mehanički povezani metalnim trakama sa pirotehničkim bravama. Brod je opremljen sledećim sistemima:

- Sistem automatskog i ručnog upravljanja
- Sistem automatske orjentacije na sunce i ručne orjentacije na zemlju
- Sistem za održavanje života za jednog kosmonauta (predviđen za rad od maksimalno 10 dana pri uslovima, koji su po svojim parametrima slični zemaljskim)
- Sistem komandno-logičkog upravljanja
- Sistem električnog napajanja, termoregulacije i prizemljenja

Takođe ima autonomnu i radiotelemetrijsku opremu za kontrolu i registraciju svih parametara leta, pre svega stanja kosmonauta (svi neophodni medicinski i dr. parametri), stanje konstrukcije broda, stanje gore navedenih sistema. Ova oprema sadrži u sebi i UKV i KV aparaturu za dvostranu radiotelefonsku komunikaciju kosmonauta sa zemaljskim stanicama, komandnu radioliniju, programsko-vremensku opremu (još je bilo rano za prvi kompjuter) TV sistemom sa dve kamere za kontrolu stanja kosmonauta u kosmičkom brodu i radio sistemom kontrole parametara orbite, pelengacije i kočiono-motornog sistema. Radi bezbednosti broda i kosmonauta pojedini sistemi su bili dublirani (po dva istovetna).

Kapsula za spuštanje