Nebeski događaji

Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

DOGODILO SE U JUNU

3. jun 1965.

EDWARD WHITE, PRVI AMERIKANAC U "SVEMIRSKOM HODU".

8. jun 1625.

ROĐEN GIOVANNI DOMENICO CASSINI

Italijanski astronom koji je osnovao Parisku Opservatoriju. Poznat je takođe kao Jean Dominique nakon prelaska u Paris, dok ga istoričari spominju i pod imenom Cassini I.

Takođe je poznat po uspostavljanju skale Sunčevog sistema.

Kao rezultat njegovog proučavanja Sunca, Venere, Marsa i Jupitera na univerzitetu u Bolonji, biva pozvan da načini plan nove Pariske opservatorije koja je izgrađena između 1667. i 1672. po naredbi monarha Luja XIV.

Cassini postaje direktor opservatorije i uz pomoć refraktor teleskopa veoma dugačke fokalne dužine i bez tubusa koji se nalazio u opservatoriji, otkriva 1675. sistem Saturnovih prstenova koji danas nose njegovo ime. Takođe je između 1671. i 1684. otkrio četiri Saturnova meseca. Konstruisao je lunarnu mapu koja je rezultat njegovih osmogodišnjih osmatranja Meseca i ta mapa će se koristiti kao standardna sledećih 100 godina.

Cassini je tačno izračunao period rotacije Marsa i Venere dok su njegova proučavanja Jupiterovih satelita omogućila Ole Romeru da izračuna brzinu svetlosti, na osnovu posmatranja u zadržavanju intervala eklipsi jupiterovih satelita, prouzrokovanih varijacijama u udaljenosti Jupitera od Zemlje.

Najvažnije je Cassini-jevo uspostavljanje skale Sunčevog sistema.

On je uporedio paralaksu Marsa iz Pariske opservatorije i onih koje je izračunao Jean Richer iz Južne Amerike, kojim je dobijena vrednost od 140 miliona km što je slično jednoj astronomskoj jedinici. Iako je rezultat bio "kratak" za 10 miliona km od prave udaljenosti ovo je bilo ogromno napredovanje u odnosu na prethodne vrednosti. Na primer, Johanes Kepler je predvideo vrednost od 15 miliona km.

Nakon što se Cassini razboleo, kao direktor Pariske opservatorije postavljen je njegov sin Jacques.

Cassini je preminuo 1712.

Pioneer 10

13. jun 1983.

PIONEER 10 NAPUSTIO SUNČEV SISTEM

Pored letelice Pioneer 11, Pioneer 10 je najpoznatija letelica iz celog programa. Obe letelice su prve prošle kroz pojas asteroida. Pioneer 10 je zatim postao prva letelica koja je izbliza snimila i proučavala Jupiter.

16. jun 1963.

VALENTINA TERJAŠKOVA, PRVA ŽENA U SVEMIRU

Valentina
Terjaškova

Valentina Terjaškova je poletela na letelici Vostok 6, u kojoj je za tri dana obišla Zemlju 48 puta.

Valentina Terjaškova je prva žena koja je poletela u svemir.  Predlog da se pošalje žena u svemir dao je Koroljev, glavni sovjetski konstruktor svemirksih letelica, a odluku i izbor je doneo tadašnji sovjetski lider Hruščov. Prilikom leta načinjene su uporedne analize efekata svemirskog leta na muški i ženski organizam. Sam Koroljev nije bio oduševljen sposobnostima Terjaškove te njoj nije bilo dozvoljeno da tokom misije preuzme ručne kontrole nad letelicom.

Valentina Terjaškova je rođena 6. marta 1937. Njen otac je bio vozač traktora, a majka radnica u fabrici tekstila.

Nakon čuvenog leta Terjaškova je dobila Orden Lenjina, proglašena je za Hroja Sovjetskog Saveza i primila niz drugih priznanja, između osatlog i Zlatnu medalju mira Ujedinjenih Nacija.

18. jun 1983.

SALLY RIDE, PRVA AMERIKANKA U SVEMIRU

Prvi put poletela na satlu Challenger (STS 007). Za dva leta na misijama spejs šatla provela je ukupno preko 350 sati u svemiru.

22. jun 1675.

OSNOVANA ROYAL GREENWICH OPSERVATORIJA

Bivša britanska nacionalna astronomska institucija, nazvana tako nakon pomeranja iz Greenwich opservatorije 1948. Nova lokacija u Herstmonceux zamku (Eastborne, Sussex) je pružila mnogo bolje uslove za osmatranje, i 1956. preseljenje nacionalne opservatorije je bilo kompletirano. Yapp refraktor od 0.91m. (36") je takođe prenesen iz stare Greenwich observatorije na ovu novu lokaciju. Ovo je bio najveći instrument nove opservatorije sve do 1967. kada je instaliran novi 2,5m Isaak Newton Telescope.

Royal Greenwich Observatory je zatvorena oktobra 1998. nakon 323 godina rada.

22. jun 1978.

JAMES CHRISTY OTKRIVA CHARON, PLUTONOV SATELIT

Američki astronom J. Christy (1938- ) je otkrio jedini danas poznat Plutonov mesec na snimcima načinjenim uz pomoć teleskopa.

Charon je nazvan po mitološkom lađaru koji je prebacivao duhove umrlih preko reke Styx u podzemni svet boga Plutona.

(april 2004.)