Istorija

Galilej u Vatikanu

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

13. april. 2008.

Bolje ikad nego nikad! Skoro 4 stoleća nakon što je Galileju bilo suđeno zbog jeresi, Vatikan je rešio da ovom pioniru astronomije podigne spomenik u svojim vrtovima.

Naoružan jedino holandskim čudom tehnike, malim teleskopom (koji je inače sam napravio), Galilej je uzdrmao temelje vladajućeg pogleda na kosmos otkrićem Jupiterovih satelita i idejom da se Zemlja ipak okreće oko Sunca. Protiv njega je Inkvizicija podignula optužnicu 1633. godine, zahtevajući da se odrekne svojih otkrića, a njega bacila u kućni pritvor sve do smrti 1642. godine.

Galilej pred inkvizicijskim sudom - Cristiano Banti (1857).

Tek je 1979. papa Jovan Pavle II doneo odluke koje su rasvetlile ovu istorijsku epizodu. Sada, sa spomenikom, "crkva želi da konačno zatvori Galilejev slučaj, i pokaže da definitivno prihvata ne samo njegov ogromni doprinos, već i odnos nauke i vere," izjavio je Nicola Cabibbo, niklearni fizičar i upravnik Papske akademije nauka za londonski časopis "Times".

"Mislim da je spomenik način da crkva pobegne od Galilejevog slučaja, a da se ne osramoti," mišljenja je astrofizičar sa Tršćanskog univerziteta, Simone Recchi. Ali on smatra da to nije dovoljno: da bi dokazali da priznaju nauku, crkva mora da se "usredsredi na današnje probleme – kao što je kloniranje ćelija, kontracepcija, autanazija, abortusi – i otpočne debatu".

(13.04.2008.)