Teorije

NSPoint

fizika
Fermilabov magnet pao na testu
 Kliknite na snimak
Fermilab[1].jpg (127082 bytes)
fermilab[2].jpg (104771 bytes)
fermilab[3].jpg (45132 bytes)

Milija Jovičić

administrator@viva-fizika.org

Kako prenosee novinske agencije, na prvom testu jedan od magneta za najveći svetski superkolajder (LHC) je doživeo neuspeh. 13 metara dug magnet je nestao uz veliki prasak, lomnjavu i oblake prašine. Nezgoda se dogodila za vreme testa sa visokim pritiscima.

Magnet je postavljen 2006. godine, a izrađen je u Fermilabu (SAD) i trebalo je da pomogne naučnicima u CERN-u pri sudaru protona i analiziranju njihovih sudara. Ovo je jedan od osam magneta koji su postavljeni u krugu oko LHC-a. Magnet se sastojao od 3 "quadrupole" magneta koji su hlađeni uz pomoć superfluida (helijum pri temperaturama od 1,9 K ili -271° C) unutar vakuumske posude.

Do kvara je došlo kada je magnet podvrgnut pritiscima ispod 20 atmosfera. Stručnjaci iz Fermilaba kažu da rade na popravci problema koji je nastao. Testirani magnet je korišćen za eksperiment CMS (Compact Muon Solenoid). CMS eksperiment ima za cilj da otkrije Higsov bozon ili tzv. „Božiju česticu“.

Početak rada LHC-a se očekuje krajem 2007. godine, a da li će najnovija dešavanja usporiti projekat ostaje da vidimo...