Mala astronomija - HOME

ma@astronomija.co.yu

Sadržaj MA

Hajde da vidimo...

Šta je to tranzit?

Tranzit znači prevoz robe iz jednog mesta u drugo, ali astronomi tu reč koriste da označe putovanje nekog nebeskog tela preko, tj. ispred drugog nebeskog tela. Uzmi, na primer, planetu Jupiter. Oko Jupitera kruži puno njegovih satelita (kao naš Mesec oko Zemlje). Ako posmatraš Jupiter kroz teleskop ponekad ćeš videti da neki od tih satelita zađe iza Jupitera, a posle nekoliko sati pojavi se na njegovoj drugoj strani. A nekada se desi da satelit pređe ispred Jupitera. E to nas interesuje. Na crtežu desno vidimo Jupiterov satelit Kalisto kako za posmatrača sa Zemlje prelazi preko Jupitera. Možeš da kažeš i da Kalisto prolazi ispred Jupitera.

Postoji jedan specijalan tranzit, a to je kada Mesec pređe preko Sunca. Taj slučaj zovemo pomračenje Sunca.

A postoje i neki tranziti koji astronome posebno zanimaju. To su tranziti Merkura preko Sunca i tranziti Venere preko Sunca. Oni se retko događaju pa ih astronomi zato sa posebnom pažnjom posmatraju.

Posmatraju!? Da, ali kroz specijalne filtere jer se SUNCE NE SME GLEDATI GOLIM OKOM. AKO GLEDAŠ SUNCE GOLIM OKOM MOŽEŠ DA OSLEPIŠ. Isto tako Sunce se ne sme gledati ni kroz običan teleskop ili dogled, već samo kroz onaj koji ima specijalne filtere.

pitalica:

Da li može da se vidi tranzit Marsa preko Sunca? Pa ne može. Evo zašto. Zato što se Mars kreće oko Sunca po većoj orbiti nego Zemlja. Mars nikad ne može da se postavi između Zemlje i Sunca. To važi i za sve drute planete izuzev za Merkur i Veneru. Pogleaj crtež

Nego znaš šta? Postoji jedan mnoooogo bolji način da gledaš Sunce i tranzite preko njega i to tako što staviš dogled na stalak i usmeriš ga prema Suncu, a iz dvogleda staviš neki beo karton. E tu na tom kartonu ćeš videti sve što ti treba, i moći ćeš da gledaš do mile volje jer to ne smeta očima. Tako je najbolje i najbezbednije.

Tranzit Merkura je redak događaj. Desi se otprilike 13 puta u jednom veku. A tranzit Venere je još ređi događaj, a i komplikovaniji, jer se događaju u parovima. Bude jedan tranzit pa prođe nekoliko godina pa onda nema tranzita više od sto godina. Zatim se opet dogodi jedan par tranzita u razmaku od nekoliko godina pa onda opet prođe preko sto godina. I tako dalje.

hoću da saznam više