NSPoint - sponzor Astronomskog magazina

Aleksandar Tomić

ASTRONOMIJA - praktični radovi

| Predgovor | Recenzije | Sadržaj | Zadaci |

IZ RECENZIJA ZA KNJIGU  “ASTRONOMIJA – PRAKTIČNI RADOVI”

Korice knjige

Stručne teme su obrađene u poglavljima I - XII, u kojima se podnaslovi prepoznaju kao pojedinačni zadaci sa svim elementima rešenja u pretpostavljenim okvirima amaterske astronomske prakse, relativno osposobljenog srednješkolca i delimične stručne podrške njegovog nastavnika i dostupne literature. Ponuda samostalnog i autorizovanog rešavanja pojedinih zadataka istovremeno je i ponuda da se nadmaši struka i zađe u vode nauke, makar i na nivou arhiviranja realnog posmatračkog materijala, ako ne i njegove inter-pretacije.

Iz priloženog teksta se vidi da je ovakav sadržaj prvenstveno namenjen širokoj i značajnoj populaciji astronoma amatera, ali, zbog vrlo jednostavne interpretacije i veli-kog broja eksperimentalnih metoda proisteklih direktno iz prakse, takav sadržaj je namenjen i širokom krugu korisnika. Profesionalnim astronomima ovakav tekst može biti odličan podsetnik za veliki broj konkretnih praktičnih radova, posebno u fazi prikupljanja materijala i pripreme kako programske tako i objektne osnove za profesio-nalnu astronomsku praksu.

Metodi astrofotografije obrađeni su u poglavlju V, ali se fotografija kao posebni oblik astronomskog eksperimenta provlači i kroz ostale delove knjige. Posebna pažnja je posvećena pripremi astronomskog posmatranja i raspoznavanju stvarnih parametara kako metoda tako i instrumenata, sa naglaskom na teleskopima i njihovim parametrima i karak-teristikama - poglavlje IV.

U okviru prepoznavanja i stvaranja uslova za ozbiljan astronomski eksperiment, bez obzira na sugestiju na upotrebu i nekih primitivnih pribora i metoda, pojam merenja i održavanja vremena obrađen je posebno u poglavlju III.

Izuzimajući poglavlja XI i XII gde su obrađene osnove posmatranja zvezda i astro-klimatska posmatranja za odabir posmatračkog mesta, u poglavljima od VI do X obrađeni su zadaci posmatranja tela Sunčevog sistema. U tim poglavljima, osim fotografskih me-toda i tehnika, stalno su prisutne i preporuke za obradu posmatranja, pa je pre čitanja ovih poglavlja možda dobro iskoristiti razmatranja metoda obrade posmatranja u poglavlju XIII.

Na žalost, ovde možemo konstatovati jedan, nazovimo ga tako, "zbirni nedostatak" i ovog teksta, a to je što on neposredno uvodi čitaoca i potencijalnog i nepotencijalnog koris-nika u astronomske ojmove, bez mogućnosti jednostavnog i neposrednog referisanja na mogući izvor njihovih odredbi i razjašnjenja. Bez obzira na opasnost od opterećenja, možda ne bi bilo suvišno proširiti XIII poglavlje sa jednom ili dve lekcije posvećene tim pojmovima.1)

Gornji navodi pokazuju da je knjiga autora Aleksandra S. Tomića, dugo-godišnjeg upravnika popularne Narodne opservatorije na Kalemegdanu, Astronomskog društva "Ruđer Bošković" iz Beograda, i profesora fizike i astronomije u srednjoj školi, dobar praktikum za astronome amatere i za mnogo širu astronomsku i neastronomsku populaciju, i zato zaslužuje da se nađe i kao pomoćno sredstvo kako u realizaciji nastave iz srodnih oblasti u srednjoj i osnovnoj školi, tako i na fakultetima.

Beograd, 1999.

Dr Stevo Šegan
vanredni  profesor na Katedri za astronomiju
Matematičkog fakulteta u Beogradu

Veštim prezentovanjem sadžaja, biranjem egzemplarnih pojmova, ilustracija, shema, vrste, prirode i težine zadataka, autor uvodi čitaoca u istraž1ivački zanos ekspe-rimentisanja, mentalnu kombimatoriku znanja i životnog iskustva, induktivno – deduktivno mišljenje, sistematsko variranje faktora i pravilnog zaključivanja o njihovom delovanju (jer su ponudjeni relevantni činioci problemske situacije).

Rešavanje različitih problemskih situacija u ovoj tematskoj enciklopediji intelektualnih zadataka, uzbudjuje i hrani um i radoznalost. Ovde ne mislimo samo na vrstu zadataka po sadržaju, već i nan njihovu logičko psihološku prirodu, tj. tip mentalne aktivnosti koju izazivaju: postavljanje i formulisanje pitanja, definisanje, eksperimentisanje, posmatranje, naučna analiza i sinteza, dokazivanje, verifikovanje. Time su aktivirani oblici mišljenja, divergentno, konvergentno, verbalno, numeričko i perceptivno uz stalno i stabilno oslanjanje na naučne principe.

Pored vežbi i zadataka, tekst nudi i metode i tehnike rešavanja tih zadataka, rukovanje  raznovrsnim instrumentioma, tehnike nalaženja, zadržavanja, arhiviranja i korišćenja informacija i naučnih saznanja kao i tehnike izražavanja sopstvenog iskustva (poglavlje XIII-8).

Vrednost ove knjige jeste u tome što nova saznanja nisu aditivna i asimilirajuća, već su zasnovana na restruktuiranju postojećeg iskustva i znanja na osnovu novih. ^italac je često stavljen pred veći ili manji saznajni sukob, koji deluje kao jak motivator, pokretač razvoja i nagoni ga da napusti stare saznajne šeme, uzdigne se do šireg eksplikativnog principa neke prirodne pojave, globalmiji oblik ponašanja zameni diferencijalnim, stekne fleksibilnije metode rešavanja zadataka, proširi svoja interesovanja i izgradi sposobnosti. Izborom problema u praktičnim vežbama, njihovom kombinatorikom i stvaranjem saznajnog konflikta primenjen je majeutički metod učenja.

Preko devedest ikoničkih sredstava (fotografije, crteži, sheme, grafikoni, krivulje i sl.) datih u ovoj knjizi ima višestruku funkciju. Prvo, estetsku i rekreativnu (da vaspitava ukus čitaoca i odmori ga). Drugo, saznajnu jer se u njima na najekonomičniji način mogu predstaviti prostorni odnosi, veze i perceptivna svojstva, nešto naglasiti, istaći ili fiksiratii osnovne etape transformacija. Treće,  mnemotehničku (za oživljavanje teksta) i četvrto, motivacionu, upućujući da se u procesu saznavanja ne može sve videti, već i uvideti.

Knjiga je namenjena širokoj čitalačkoj populaciji astronoma i neastronoma. Uz izvesnu podršku profesora i dodatne literature, knjiga može koristiti talentaovanim osnovcima, svim srednjoškolcima pa i studentima astronomije i srodnih disciplina kao putokaz do naučne istine, makar na nivo prikupljanja naučnih podataka ako ne i njihovog interpretiranja. Profesionalnim astronomima može koristiti kao podsetnik na veliki broj praktičnih radova, posebno u fazi prikupljanja materijala i pripreme (programskoj i objektivnoj) za profesionalnu astronomsku praksu. Sam autor je bio dugogodišnji upravnik narodne opservatorije na Kalemegdanu, Astronomskog društva “Rudjer Bošković” iz Beograda. Pisac je udžbenika iz astronomije za gimnazije, kao i mnogobrojnih stručnih radova.

Jun 2002. godine, Beograd

Gorica Tričković – Manojlović
školski psiholog i profesor psihologije