Instrumenti

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

7.5.2007.

Stratosferska opservatorija za infracrvenu astronomiju (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), ili kraće SOFIA, predstavlja zapravo infracrveni teleskop koji će leteti – nije šala – u "Boeingu 747" koji će imati veliku rupu probijenu na trupu. To će biti pravi naslednik misije Kuiper, vrlo uspešnog ali manjeg teleskopa (Ø 0,92 m), koji je sakupio obilje podataka nalazeći se u tovarnom prostoru prepravljenog vojnog aviona tipa "Lockheed" C–141.

SOFIA je mnogo veći teleskop (Ø 2,50 m), što znači da će bolje obaviti svoj posao. Ali zamalo da ne uspe. Tokom ozloglašene vladavine NASA–ine direktorke Uprave za naučne misije, Mary Cleave (koja više nije na funkciji), SOFIA je bila na samo korak od potpunog otkaza [1]. Ali pritisak naučnika i ostalih doveo je prvo do odlaganja projekta SOFIA, da bi ubrzo potom stvari krenule na bolje.

Pre 10 dana, teleskop je, poletevši iz Wacoa u Texasu, prvi put krenuo na svoj probni let.

Na slici je modifikovan "Boeing 747SP", koji nosi infracrveni teleskop težak 20 tona i prečnika 98,4" (2,5 m). Teleskop je sastavljen u Nemačkom aeronautičkom centru (DLR). SOFIA će leteti na visini od oko 13,7 km – iznad 99% vodene pare na Zemlji – što će im omogućiti da uhvate infracrveni spektar koji je nedostupan čak i najvećim teleskopima sa površine nače planete. Prikazana vrata sa strane (ima ih dvoja) visoka su 4,5 metara.

Vidiš proširenje na kraju trupa i veliki otvor? Tu se nalazi SOFIA. Otvorena vrata omogućavaju pogled u nebo (na prvoj vožnji to neće biti slučaj). Avion će leteti prilično visoko, da bi izbegao vodenu paru u atmosferi koja najviše blokira infracrvene zrake svetlosti iz vasione. Iznenađujuće je da je avion prilično stabilan, i da je predstavlja dobru platformu za osmatranje neba. NASA nudi još informacija.

Čitav poduhvat je veoma uzbudljiv. Jedna od lepih stvari koje je radio i Kuiper, a nastaviće SOFIA, jeste da povede u avionu i profesore i đake i omogući im da posmatraju i uče na licu mesta. Dobar način za sticanje znanja, nema šta.

ogledalo1.jpg (93664 bytes) Na fotografiji se vidi podizanje primarnog ogledala teleskopa pre njegove ugradnje unutar aviona (juli 2003).
ogledalo.jpg (283995 bytes) Ogledalo teleskopa

[1] Zbog budžetskih kresanja u NASA–i, mnogi slični projekti, kao što je npr. "NuSTAR", otkazivani su svega par nedelja pre svog totalnog završetka.

(30.04.2007.)