AM Home

instrumenti

Nova kamera na Hablu

Početkom marta ove, 2002. godine jedna posada spejs šatla je instalirala novu kameru na Hablov svemirski teleskop. U pitanju je moćna kamera za snimanje u vidljivoj svetlosti, Advanced Camera for Surveys (ACS). Prvi snimci načinjeni ovom kamerom su izvanredni u šta možete i sami da se uverite:

Veća fotografija 19 Kb
Na ovoj fotografiji vidimo sudar dve galaksije n
a 300 miliona svetlosnih godina daleko, u sazvežđu Berenikina kosa. Zvanično ove galaksije nose oznake 4676A i 4676B, ali od milja astronomi ih zovu Mišonje (The Mice) zbog 'repova' koji izbijaju iz galaksija. Izgleda da su pre nekih sto i šezdeset miliona godina ove galaksije bile još bliže jedna drugoj nego što je to sada slučaj. Neki astronomi smatraju da su ove dve galaksije u fazi kreiranje jedne velike eliptične galaksije. Slučaj je posebno zanimljiv zbog toga što se čini da i našu galaksiju čeka slična sudbina u  sudaru sa Velikom Andromedinom galaskijom. Može biti da na neki način mi gledamo budućnost našeg Mlečnog puta.

Veća fotografija 18 Kb
Ovo je Kupasta maglina,
NGC 2264. Nalazi se u sazvežđu Jednoroga na razdaljini od oko 2500 svetlosnih godina od nas. Zračenje mladih i vrelih zvezda pri vrhu ove fotografije izaziva  rumeni sjaj oko kupe.

Veća fotografija 29 Kb
Na snimku  vidimo neobičnu galaksiju UGC 10214, 15-te magnitude, poznatu pod nadimkom 'Punoglavac'. Galaksija se nalazi na nekih 420 miliona svetlosnih godina daleko od nas u sazvežđu Zmaja. Iz nje izvire 280 000 svetlosnih godina dugi rep koji je nastao pod uticajem plimskih sila nakon sudara sa drugom galaksijom. Ostaci druge galaksija još se vide kako sjaje plavičastim svetlom i to je na ovoj slici gornji krak u galaksiji. U pozadini vide se stotine drugih galaksija.

Veća fotografija 44 Kb
Ovo je detalj M17 koji se vidi čak i dvogledom. Nalazi se 5500 svetlosnih godina daleko od nas u Strelcu. To je ogroman oblak gasa i prašine. Vidimo ga zahvaljujući snažnom ultraviolentnom zračenju mladih i masivnih zvezda. Ove divne boje dolaze od različitih filtera kroz koje je maglina snimana.

(maj 2002.)