Instrumenti

astronautika
Hubble ponovo u akciji
Napokon dobre vijesti pristigle za Hubbleov svemisrki teleskop (HST).

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Nakon ozbiljnog kvara elektroničko-računalnih komponenti na letjelici koji se dogodio 27. septembra, a zbog čega je HST više od mjesec dana bio izvan upotrebe, NASAini inženjeri uspjeli su riješiti problem i vratiti teleskop u operativu.

arp147.jpg (71103 bytes)
Dvije galaksije razaraju jedna drugu u giganstkom sudaru koji se događa u zviježđu Kita, 400 milijuna svjetlosnih godina daleko od Zemlje

Punoljetni astronomski veteran, letjelica s 19 godišnjim svemirskim stažom iznenada je krajem rujna ostala bez mogućnosti slanja znanstvenih podataka na Zemlju. Nakon nekoliko dana ustanovljeno je kako je tkz. "A" sklop zadužen za primopredaju podataka zauvijek prestao s radom. Taj je kvar "prelio čašu" i već pripremljena servisna misija osuvremenjavanja i popravka HST-a morala je biti otkazana na neodređeno vrijeme.

Inženjeri misije obavili su tijekom narednih tjedana sve potrebne simulacije, preveli letjelicu u sigurnosni mod rada i naredili joj da započne s korišćenjem rezervnog, "B" sklopa za primopredaju zannstvenih podataka. Taj je uređaj zadnji puta bio uključen prije dvadeset godina, za vrijeme ispitivanja sustava letjelice prije njezina lansiranja u svemir. Nitko od inženjera nije bio siguran da li je taj sustav nakon dvadesetgodišnjeg sna i dalje ispravan. Prolazili su mučni dani HSTova buđenja i učenja letjelice (baš poput učenja male djece) da koristi novi sklop u svom radu. Na kraju, sve je proteklo prema planu te su europska i američka svemirska agencije jučer u svijet odaslale prve snimke učinjene s "prizdravljenog" teleskopa. Ipak do HSTova potpuna ozdravljenja trebati će pričekati april ili maj naredne godine, kada će sedmeročlana posada američkog raketoplana tijekom nekoliko dana obaviti niz važnih popravaka i zamjena većeg broja dotrajalih ili zastarjelih komponenti.

(01.11.2008.)