Galaksije

NSPoint

astro...
Otkrivena najdalja zvezdana jata do sada!

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

13. 01. 2007

Slika velike rezolucije koju je uradio HST otkrila je u pozadini globularnog jata NGC 6396 uadaljenu eliptičnu galaksiju (uizvućenom kvadratu). Tu je otkriveno više od 100 drugih globularnih galaksija koje su od nas udaljene više od 1 milijarde svetlosnih godina.

Nedavno je osvanula vest da su iza jednog od Zemlji najbližih zvezdanih jata, astronomi otkrili najudaljenije jato zvezda do sada. Iako leže na udaljenosti od preko milijardu svetlosnih godina, naučnicima se pružila prilika da vide kako su nekada davno slični sistemi izgledali i u našoj galaksiji.

"Stižući sa te udaljenosti, svetlost koju danas gledamo možda nosi važne podatke za razumevanje evolucije globularnih jata[1]," kaže Jason Kalirai, postdoktorant sa Univerziteta Kalifornija (UCSC), u Santa Kruzu, koji je na sastanku Američkog astronomskog društva u Sijetlu predstavio otkriće.

Kalirai i Harvey Richer sa Univerziteta Britanska Kolumbija (UBC) došli su do otkrića proučavajući jedno globularno zvezdano jato u Mlečnom putu, poznato kao NGC 6397. Za to im je poslužila jedna od najdubljih optičkih fotografija ikada snimljenih specijalnom kamerom ACS (Advanced Camera for Surveys) Hablovog svemirskog teleskopa (HST), koja je bila fokusirana na jedno malo područje unutar NGC 6397. To jato, dom za stotine hiljada zvezda, udaljeno je 8.500 sv. godina od nas, i predstavlja jedno od najbližih takvih jata Zemlji uopšte.

Novi podaci su trebali da nam daju i nove odgovore o starosti, poreklu i evoluciji zvezda u tom jatu. Međutim, ispostavilo se da se u pozadini kriju neki možda još dublji odgovori, rekao je Kalirai. Među zvezdama i galaksijama iza NGC 6397, Hablova slika je krila veliku eliptičnu galaksiju koja je sadržavala nekoliko stotina globularnih jata.

Mada svako od njih sigurno sadrži stotine hiljada zvezda, zbog velike udaljenosti od Zemlje svako jato nam na Hablovoj slici izgleda samo kao slabašna svetla tačkica. Zapravo, pojedine džinovske zvezde u NGC 6397 su oko 10 miliona puta svetlije od jednog od ovih novootkrivenih globularnih jata. I pored toga, svetlost koja stiže do nas nam svakako nosi dragocene informacije, ističe Kalirai.

Kalirai i Richer su dotičnu fotografiju spektroskopski ispitivali koristeći "Gemini Multi-Object Spectrograph" sa "Gemini South Telescopa" u Cerro Pachonu, u Čileu. Koristeći eliptičnu galaksiju kao etalon, uspeli su da uz pomoć crvenog pomaka odrede udaljenost ovih globularnih jata i potvrde da su to najudaljenija takva jata ikad otkrivena i proučavana do sada.

Prethodna proučavanja globularnih jata u okolnim galaksijama, uključujući i Mlečni put, pokazala su da ti sistemi igraju bitnu ulogu u shvatanju nastanka i evolucije galaksija. Sa preko 200 jata otkrivenih u ovoj jednoj udaljenoj galaksiji, Kaliraijev tim će moći da testira da li je sastav tih jata u skladu sa idejom da je eliptične galaksije veliku količinu svojih zvezda stvarale jako davno. Sada će prvi put evolucija moći da se ispituje proučavanjem samih globularnih jata, završio je Kalirai.

[1] To je loptasta grupa zvezda koje se okreću oko svog galaktičkog jezgra. U našoj galaksiji ih je do sada otkriveno preko 150, a u komšijskoj, Andromedinoj galaksiji, preko 500. Neke eliptične galaksije (npr. M87) sadrže preko 10.000 globularnih jata, koje se nalaze na velikoj udaljenosti od jezgra domaćina, na oko 14 sv. godina ili više.

(23.01.2007.)

Svojstva zvezde:
Zvezdana paralaksa

Magnitude

Spektroskopska paralaksa

Masa

Magnetno polje

Brzina rotacije

Evolucija zvezda

zvezde - obeležavanje, magnituda, prećnici, spektar....

Wolf – Rayetove zvezde

26 najsjajnijih zvezda  na nebu naše planete

Najbliže zvezde  Znata li koje zvezde su nam najbliže?

Bajerova oznaka Obeležavanje zvezda grčkim slovima uveo je....