Drugi svetovi

evolucija tranzitivne planete HD 149026 b

Pripremio:
Jovan Stojadinović
chedathedog@yahoo.com

Rad: Atmosphere, interior, and evolution of the metal-rich transiting planet HD 149026 b
Autori: J. J. Fortney, D. Saumon, M. S. Marley, K. Lodders, R. S. Freedman
url: http://arxiv.org/abs/astro-ph/0507422

Ispituje se atmosfera i unutrašnjost nove tranzitivne planete HD 149026 b, “vrelog Jupitera” koji je, kako izgleda, bogat teškim elementima.

Najpre se izračunavaju modeli atmosfera pri metaličnostima u opsegu od 1 do 10 sunčevih, i pokazuje se kako za slučajeve u kojima je visoka metaličnost ili neefikasna preraspodela energije sa osvetljene strane, planeta može posedovati vrelu stratosferu usled apsorpcije zvezdanog zračenja od strane TiO i VO.

Rezultujući spektri ovih modela se veoma razlikuju od hladnijih atmosferskih modela bez stratosfera. Spektralne efekte je moguće otkriti svemirskim teleskopom Spitzer. Uz to, modeli sa vrelim stratosferama dovode do značajnog posvetljenja limba, pre nego do zatamnjenja.

Koristeći matricu konzistentnih atmosferskih modela i jednačina stanja pri visokom pritisku, izračunava se termalna evolucija modela planeta, a masa teških elemenata u sastavu planete se procenjuje na vrednost u opsegu od 66 do 79 masa Zemlje (za Saturn, na primer, iznosi 20 ± 8 masa Zemlje), tj. 60-70% mase planete. Zbog svog sjaja, kao i zato što poseduje najpovoljniji odnos sjaja između planete i zvezde od svih tranzitivnih planeta, HD 149026 b je meta koja puno obećava u kontekstu traganja za stratosferom vansolarne planete.

(20.07.2005.)