Galaksije

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Računalni model novootkrivene vrste pulsara.

Svake sekunde, u tri navrata, tijekom posljednjih deset tisuća godina naš je planet izložen gama zračenju novootkrivenog pulsara smještenog 4.600 svjetlosnih godina daleko u zviježđu Cefeja. Rezultat je to otkrića NASAina svemirskog teleskopa FERMI (ex GLAST).

Riječ je o dosad nepoznatoj vrsti pulsara koji periodično emitira samo gama zrake. Smješten je u zviježđu Cefeja, a porijeklo vuče od nekadašnje zvijezde. Svakih 316.86 milisekundi, poput preciznog svjetionika, on "blinka" u svemir gama zračenje, tisuću puta snažnije od energije našeg Sunca!

Pulsari su astronomima poznati već desetljećima. Katalogizirano ih je više od 1800, no ovo je prvi predstavnik nove vrste. Prema riječima Peter Michelsona jednog od znanstvenika u projektu FERMI novootkirveni pulsar dati će nam nova fundamentalna saznanja o procesu evolucije zvijezda. Pulsari su zapravo veoma brzo rotirajuće neutronske zvijezde, koje nastaju kada se masivna zvijezda uruši u samu sebe i pri tome nastane tijelo gotovo nezamislive gustoće. Masivne zvijezde brzo potroše svoje nuklearno gorivo, nakon čega eksplodiraju. Neke od njih nakon takve "smrti" očekuje još buran životni put, a druge se primire i postanu ledeni patuljci zaboravljeni u svemiru.

FERMI će u narednim godinama na desetke tisuća puta pregledati cijelo nebo u potrazi za izvorima gama zračenja. Energija koju njegovi senzori vide u tom dijelu elektromagnetskog spektra (ems) je 300 milijuna puta veća od energije koju bi zabilježili senzori u vidljivom dijelu ems!

Znanstvenici su oduševljeni ovim otkrićem tek nekoliko tjedana po lansiranju letjelice. Inače, FERMI je astronomsko-astrofizička svemirska zvjezdarnica izgrađena u suradnji Američkih, Francuskih, Njemačkih, Talijanskih, japanskih i Švedskih institucija.

(20.10.2008.)