Sadržaji Astronomije

17

Veća fotografija 196 Kb

Pretplata

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Ovo je deo čuvene galaksije NGC 4594 koju osmatrači radije zovu M104 ili Sombrero zbog njenog oblika koji neke astronome podseća na meksički šešir. To je spiralna galaksija, ali njene krake ne vidimo jer galaksiju posmatramo sa strane. Ipak, upadljiva je duga, tamna pruga ogromnih naslaga prašine koja odaje strukturu ove galaksije.

Sombrero je od nas udaljen 28 miliona svetlosnih godina.

Astronomija broj 17

MISTERIOZNA SMRT
JURIJA GAGARINA

Jurij Gagarin, prvi čovek koji je poleteo u kosmos, slavljen je u širom sveta. Njegovo ime nalazi se u svim opštim enciklopedijama i u svim knjigama istorije astronautike. Nakon istorijskog leta oko planete obišao je Zemaljsku kuglu i posetio bezmalo sve zemlje. Bio je gost u rezidencijama predsednika i na dvorovima monarha. Njegov široki i veseo osmeh sa naslovnih strana časopisa i iz brojnih TV emisija i danas pamte starije generacije. Bio je tipičan Rus. Tako su ga predstavile sovjetske vlasti i njegovi zvanični biografi.

Ali, danas znamo da je Gagarin je ipak bio drukčiji, sasvim drukčiji. Poginuo je na rutinskom letu dok je pilotirao vojnim avionom. O toj pogibji sačinjeni su brojni izveštaji više komisija. Do tančina je rekonstruisana svaka sekunda tragičnog leta. Ipak, i pored svih izveštaja do danas neka pitanja nisu dobila odgovor.

Ovaj, na momente šokantan, članak je rezultat višegodišnjeg prikupljanja podatka i analize brojnih dokumenata od kojih su neki tek u novije vreme postali dostupni javnosti.

Članak objavljujemo u dva nastavka. Autor je Grujica Ivanović.

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu