Sadržaji Astronomije

ASTRONOMIJA - broj 16
16

Veća fotografija 102 Kb

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Godine 1905. u časopisu Annalen der Physik pojavila su se četiri kratka članka 26-togodišnjeg službenika švajcarskog patentnog zavoda Alberta Ajnštajna. Jedan od tih članka sadržao je temelje specijalne teorije relativnosti, a drugi čuvenu formulu E=mc2. Sto godina kasnije UN su proglasile Međunarodnu godinu fizike. U ovom broju Astronomija sa više odabranih članaka obeležava godinu fizike.

Naslovnu stranu dizajnirao je slikar Mića Uzelac miuzelac@eunet.yu
www.artuzelac.com

Astronomija broj 16

katastrofe
POGIBIJA KOSMONAUTA KOMAROVA

Izvod iz članka

Poslednje javljanje Komarova dole na Zemlji jedva su uspeli da registruju jer je usledilo odmah posle odvajanja sletajućeg odseka od ostatka broda. Komarov je javio:„Motor je radio 146 sekundi. Isključen je u 5 sati, 59 minuta, 38.5 sekundi. U 6 sati, 14 minuta, 9 sekundi došlo je do komande ‚Havarija-2’ „ Ostatak se nije mogao čuti. Komanda „Havarija-2“ je značila da se umesto kontrolisanog prelazi na balističko spuštanje, što nije problem – svi kosmonauti „Vastoka“ su se na Zemlju vratili po balističkoj putanji.

U 06:22h aparat je prvi put primećen na nebu; leteo je prema tački sletanja koja se nalazila 65 kilometara istočno od Orska. Planirano vreme spuštanja je 06:24h. U Kontroli leta su mogli da odahnu. Izveštaj sa mesta spuštanja niko u Kontroli leta nije očekivao, znali su da članovi Državne komisije imaju prednost. Čak ni Gagarinu nije uspelo da preko složenih veza Vazdhuplovnih snaga iz Jevpatorije sazna kako je prošlo spuštanje. U Kontrolu leta je stigla štura informacija da je aparat primećen „ispod
padobrana južno od Orska“. Kompletno
osoblje Kontrole leta je konačno moglo da odahne; organizovan je čak i svečani doruučak.

Gagarin, veliki kriitičar automatizacije „Sajuza“ okreenuo se prema Čertoku: „Šta biste vi bez čoveka! Vaš jonski sistem se pokazao nesigurnim, otkazao je senzor orijentacije, a vi još uvek ne verujete kosmonautima“.

U tom trenutku, u salu je ušao jedan od oficira i šapnuo nešto Gagarinu. Nastao je tajac. Svi su gledali u Gagarina.„Rečeno mi je da odmah letim u Orsk“, rekao je Gagarin. Prizemljenje je prošlo problematično. Ništa više ne znam“.

Autor: Grujica Ivanović
dugogodišnji saradnik časopisa Galaksija i autor knjige Kosmički vremeplov.
Radi kao Inženjer planiranja distributivnih
mreža u jednoj australijskoj kompaniji.

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu