Sadržaji Astronomije

ASTRONOMIJA - broj 15
15
Veća fotografija 127 Kb

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Uprkos problemima koji su pratili njegovo lansiranje spejs šatl Diskaveri je bez ikakvih teškoća, lako i elegantno sleteou Vazduhopolovnu bazu Endrju u Kaliforniji. Ipak, pitanje daljih letova šatlova je otvoreno.

Naslici vidimjo Diskaveri nakon što se vratio sa svog zadnjeg puta u svemir.

Foto: NASA Foto: NASA

Astronomija broj 15

ASTRONOMIJA pita

Koliko ima planeta u Sunčevom sitemu?

Odgovara Korado Korlević

(Izvod iz članka)

Moje je osobno mišljenje da u ovom trenutku poznajemo osam planeta, ali da postoji velika vjerojatnost da nas na granici između Kuiperova pojasa i Ortova oblaka možda čeka još koji planet... ali to je jedna druga priča, kojoj se tek piše uvodno poglavlje...

Pa koja je to moja (dijela astronomske zajednice) definicija planeta? Definicija je neobična po tome što ni dimenzije ni sateliti nisu bitni. Naime faktor koji odlučuje o tome da li je nešto planet ili mali planet (asteroid) je jedinstvenost orbite ili uvjet da u tom području nema ničeg van tog tijela i tijela koji su mu sateliti ili gravitacijski vezani trojanci.

Taj uvjet zadovoljava osam do danas “službeno prihvaćenih”, a deveti Pluton otpada. Niti ima jedinstvenu orbitu, ... dijeli je sa stotinama drugih, više ili manje velikih, transneptunskim tijelima.

Pogledamo li u povijest astronomije, na isti je način Ceres prestao biti planet. Kad je Ceres otkriven, ispunjavao je sve uvijete da postane planet, osim što je bio malo mali, ali su mu to “oprostili”. Kad su otkriveni Palas, Juno, Vesta..., onda je njegov status doveden u pitanje i polako je nestao iz tadašnjih knjiga u svojstvu planeta. Ista se stvar danas dešava s Plutonom, iako iz “višestruko politi~kih razloga” to ne ide brzo.

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu