Astronautika

LANSIRAN "SVEMIRSKI ŠPAJZ"

Miodrag Sekulić
sekulicm@yahoo.com

Sa kosmodroma Bajlkonur u četvrtak je izvršeno je prvo kosmičko lansiranje u ovoj godini, kada je prema Međunarodnoj kosmičkoj stanici lansiran kosmički teretnjak "Progres-M1-11" sa skoro dve i po tone naučne opreme, potrebština i hrane za astronaute.

Kako je saopšteno RIA "Novosti" u Centru za upravljanje letovima, teretnjak će dopremiti na orbitu opremu za modernizaciju brodskih sistema ruskog modula "Zora", aparaturu za odredivanje sastava gasova, sveže rublje, sredstva za higijenu i pošiljke za posadu. Sa dolaskom "Progresa" apoteka MKS će biti dopunjena lekovima, a na brodu će se pojaviti i komplet alata za remont pokretne trake za trčanje i oprema za odredivanje mikrobiološkog sastava vode. Sem toga, brod će na stanicu dopremiti rezerve goriva za motore koji održavaju orijentaciju stanice, vodu, kontejnere sa proizvodima, naučnu opremu, dva uređaja za merenje nivoa radijacije, nove skafandre "Orlan".

Ukupna težina tereta iznosi 2,4 tone. Mladi sir sa orasima, topljeni ruski sir, sveži paradajz, jabuke, limun i luk takođe se nalaze u namirnicama koje će biti dopremljene na MKS, a koje su tražili kosmonauti koji trenutno dežuraju na stanici.

"Najukusnije sublimirane sireve sa orasima tražili su u većim količinama Aleksandar Kaleri i Majkl Foel. Naime, oni te sireve najviše vole", izjavio je za RIA "Novosti" šef odelenja za ishranu Instituta za medicinsko-biološke probleme Aleksandar Agurejev. "Mi obavezno uzimamo u obzir želje kosmonauta, koje oni saopštavaju za vreme leta", rekao je on.

Po rečima Agurejeva, sa dolaskom "Progresa" na MKS orbitalni špajz će biti popunjen konzerviranim topljenim sirom, koji je pripremljen u specijalnim pogonima povološkog grada Uglic. Spajanje "Progresa" sa MKS predviđeno je za 31. januar u 16 časova 20 minuta u automatskom režimu.

(januar 2004.)