Astronautika

astronautika
Rusi menjaju „Sojuze”

U Rusiji se razrađuje suštinski nov kosmički brod za višestruku i višekratnu upotrebu, koji će zameniti „Sojuze”. On bi trebalo da se vine u kosmos 2010. godine. „Brod koji razrađujemo pod radnim nazivom 'Kliper', namenjen je za dopremanje posada i tereta na orbitalne stanice, a u slučaju potrebe i za hitnu evakuaciju kosmonauta i opreme na Zemlju”, izjavio je zamenik rukovodioca Naučno-tehničkog centra kosmičke korporacije „Energija” Boris Sotnjikov.

„Kliper” će se koristiti za automatske orbitalne letove u trajanju do 10 dana, kao i za naučno-istraživačke ciljeve, kaže Sotnjikov. Posada višekratnog kosmičkog broda biće šestočlana (dva pilota i četiri člana). U brod može da se smesti i teret težine do 700 kilograma. Prema projektu, startna masa 10-metarskog broda iznosi 14,5 tona.

Kosmički „Kliper” bi se na orbitu izvodio pomoću ruske rakete „Onjega”, odnosno bitno modernizovane verzije nosača „Sojuza”. Brod bi mogao da se lansira sa svih ruskih kosmodroma gde postoje lansirni poligoni za „Sojuze”, tj. i sa Bajkonura i sa Plisecka. Ukoliko se dogovore evropski partneri, „Kliper” bi se mogao lansirati i sa ruskog startnog kompleksa koji se gradi na ekvatorijalnom kosmodromu Kuru u Francuskoj Gvajani.

„Po svom obliku ovaj novi ruski višekratni kosmički brod će ličiti na stilizovanu peglu bez ručke”, rekao je Sotnjikov i dodao da letilica uz raketu-nosač neće biti spojen na boku, kao američki „šatl”, već instaliran na vrhu, kao i njegov prethodnik „Sojuz”. Ruski ekspert napominje da se sam novi brod 'Kliper' bitno razlikuje od svog prethodnika, mada je prilikom njegovog projektovanja iskorišćeno celokupno naučno i praktično iskustvo, nakupljeno tokom višegodišnje eksploatacije „Sojuza”.

S obzirom na to da „Kliper” može da ponese veliki teret i više ljudi, očekuje se da može biti uspešno iskorišćen za interplanetarne letove na Mars i na Mesec, kazao je Sotnjikov. „Do Marsa i nazad posadi je potrebno da leti na interplanetarnoj stanici, a da se sa okolozemaljske orbite spušta na Zemlju upravo može na 'Kliperu’'', pojasnio je ruski ekspert.