Astronautika

tumpic@astronomija.co.yu
Kliknite na sliku
cryosat3.jpg (40313 bytes)

9.10.2005.

Prekjučer kasno navečer iz nekadašnjeg tajnog Ruskog kozmodroma Plesetsk smještenog na sjeveru Rusije lansiran je Europski satelit za praćenje klimatskih promjena oko sjevernog pola naše planete – Cryosat.

Ubrzo po lansiranju, svega nakon stotinjak kilometara leta izgubljen je kontakt sa raketom, a kontrola leta u svemirskom centru nedaleko Moskve, devedeset minuta kasnije potvrdila je kako je došlo do greške u radu drugog stupnja rakete i rušenja satelita negdje u Atlantski ocean, poznat kao Lincolnovo more.

Znanstvenici Europske agencije ovaj su neuspjeh nazvali pravom tragedijom za istraživanje i razumijevanje klimatskih promjena na Zemlji.
Trenutno ne postoji niti jedan satelit koji bi na bilo koji način mogao zamijeniti 135 milijuna eura vrijedan Cryosat.

Volker Liebing, direktor programa opažanja klimatskih promjena pri ESA-i izjavio je kako se sada razmatra mogućnost ponovnog građenja satielita-blizanca, ali za to će biti potrebno nekoliko godina!

Ovo je inače jedno od iznimno rijetkih neuspješnih lansiranja satelita uz pomoć sigurne Ruske tehnologije.

Kao raketa nosilica upotrijebljena je redizajnirana interkontinentalna balistička raketa SS-19, kojoj je umjesto atomske bojeve glave dodan još jedan raketni blok, poznat pod nazivom "Breze-KM", koji omogućava da se i masivni sateliti ubace u Zemljinu orbitu!

(22.09.2005.)