Astronautika

astronautika
Rusija predvodnik ovogodišnjih svemirskih misija

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Lansiranje Ruske rakete „Proton“ u sniježnom ugođaju

Ovotjednim lansiranjem moćne Ruske rakete nosilice – „Proton“ s tri teška satelita u teretnom prostoru rakete, zaključena su ovogodišnja lansiranja letjelica u svemir. Predvodnik po broju lansiranja je Rusija s 32 misije, slijede SAD s 15 te Kina s 11 lansiranja. Europska svemirska agencija imala je šest a Indijska tri lansiranja. Japan i Iran po jedno. Sveukupno je tijekom ove godine diljem planete izvršeno 69 lansiranja. Velika većina njih bila je uspješna. Nije zabilježena niti jedna ljudska tragedija, no zbog tehničkih problema pri slijetanju bar su dvije Ruske misije povratka astronauta okarakterizirane kao rizične misije.

Ruski „Proton“ može u svemir podignuti teret od preko dvadeset tona. Posljednja tri uspješno postavljena satelita iz serije „Glonas“ upotpunjuju istoimeni Ruski sustav za globalno pozicioniranje i navigaciju, pandam razvikanijem GPS-sustavu koji koristi SAD i Europa. Trenutno se u mreži „Glonas“ nalazi 16 operativnih satelita uz još nekoliko njih koji se uključuju po potrebi ili služe kao rezerva u slučaju nepredviđenog otkaza nekog od operativnih satelita. Rusija planira raketama „Proton“ tijekom 2009. i 2010. godine popuniti brojku ovih letjelica na 30 operativnih satelita koji će omogućiti poptunu pokrivenost čitavog svijeta njihovom inačicom GPS sustava.

Prema analizi lansiranja letjelica s i bez ljudske posade, ovo je jedna od najproduktivnijih godina za svemirske agencije proteklog desetljeća, a po svemu sudeći slijede nam još zanimljivija događanja tijekom narednih godina.

Japanski, Indijski i Kineski, pa čak i Iranski uzlet k svemirskim prostranstvima, usprkos globalnoj financijskoj krizi više nije moguće zaustaviti. Ove su zemlje svojim uspjesima potaknule Rusiju, Europu i SAD da se pokrenu i ubrzaju u vlastitim projektima svemirskih istraživanjima kako im se ne bi dogodilo da ih, posebice, Kinezi preteknu.

Riječ je o novoj, smirenijoj, utrci u svemiru koja će kuluminirati za nešto više od desetak godina ponovnim spuštanjem čovjeka na Mjesec. Ostaje nam da na svojim ekranima ili laserskim projektorima vidimo koji će od njih biti najodvažnijii.....