Astronautika

astronautika
Messenger kreće ka Merkuru?

Ostalo je svega nekoliko dana do lansiranja „Mesindžera”, NASA-ne sonde koja će biti upućena ka Suncu najbližoj planeti, Merkuru. Lansiranje „Mesindžera” više puta je odlagano, a prvi naredni povoljan datum za lansiranjeje 2. avgust. Planetolozi sa nestrpljenjem očekuju taj događaj jer je Merkur decenijama bio neopravdano zapostavljen. Naime, još od „Marinera 10”, (takođe NASA-ine misije) sredinom sedamdesetih godina prošlog veka, nije bilo ni jedne misije koja je istraživala Merkur. Tome je možda doprinela zabluda da je Merkur po mnogo čemu identičan Mesecu, te je svrstan u „neinteresantne“ objekte. U međuvremenu se ispostavilo da je Merkur osobena i vrlo zagonetna planeta koja bi mogla naučnicima da pomogne u rešavanju nekih važnih pitanja o nastanku Sunčevog sistema. (Više o tome ovde)

Neke faze pripeme Messengera

„Mesindžer” će biti lansiran pomoću rakete „Delta 2” u pravcu Zemljine orbite oko Sunca. Nakon toga sonda treba spiralno da krene ka unutrašnjosti tj. ka Suncu. Kao automobil koji ubrzava kada se uključuje na autoput, i “Mesindžer” bi prvo morao da ubrza svoj let da bi se sinhronizovao sa brzinom Merkura oko Sunca. Ali pre nego što stigne do Merkura, sonda ima da proleti tri puta pored Venere, gde bi pri svakom susretu izgubila deo svoje brzine. Nakon toga, sonda treba da proleti dva puta pored Merkura i pri trećem proletanju uključuje svoje motore koji bi je u potpunosti zaustavili na brzinu planete. Potom planeta hvata sondu svojom gravitacijom.

Ceo budžet za misiju “Mesindžer” iznosi 350 miliona dolara, u šta je uključena i petogodišnja zemaljska kontrola dok sonda ne stigne do Merkura.

(jul 2004.)